Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελληνική Αερ.

 

   
Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου , Αεροσκάφη , Βλήματα αέρος-εδάφους, Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ)

“TOR” / TOR-M1 (9K331)

Αυτοκινούμενο ερπυστριοφόρο αντιαεροπορικό σύστημα
μικρού βεληνεκούς (SHORAD)
   

TOR-M1 © Christos Marakis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή των Κ. Πανιτσίδη & Χ. Μαράκη


“TOR”
(Κωδικός κατά GRAU “Main Missile and Artillery Directorate of the Ministry of Defense of the Russian Federation” - 9K330, κατά NATO - SA-15 Gauntlet).
Είναι ένα αυτοκινούμενο αντιαεροπορικό σύστημα παντός καιρού, το οποίο αναπτύχθηκε με κύριο σκοπό να παρέχει αντιπυραυλική κάλυψη.

Το σύστημα έχει ικανότητα να εμπλακεί και να αναχαιτίσει βλήματα τύπου Κρουζ, βλήματα αέρος-επιφανείας, έξυπνες βόμβες, UAV, Α/φη τεχνολογίας Stealth, ελικόπτερα κ.λ.π.). Το σύστημα είναι πλήρως αυτόματο (αλλά επίσης μπορεί να χειριστεί χειροκίνητα από το πλήρωμα), αναγνωρίζει ελέγχει και αυτόματα εμπλέκεται με εναέριους εχθρικούς στόχους.

TOR-M1 Αυτοκινούμενο ερπυστριοφόρο αντιαεροπορικό σύστημα μικρού βεληνεκούς (SHORAD) © Konstantinos Panitsidis
TOR-M1 Αυτοκινούμενο ερπυστριοφόρο αντιαεροπορικό σύστημα μικρού βεληνεκούς (SHORAD)
© Konstantinos Panitsidis
(κάντε κλίκ στην εικόνα)


Η εξέλιξη του συστήματος ξεκίνησε στις 4 Φεβρουάριου του 1975 από την αρχική NIEMI (σήμερα από την Almaz-Antey), με επικεφαλή τον Veniamin Pavlovich Efremov και εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 19 Μαρτίου του 1986.

Το “TOR-M1” μπορεί να ανιχνεύσει ταυτόχρονα μέχρι 48 στόχους και να τα στοχοποιήσει μέχρι 12 (και με τη βοήθεια υπολογιστών επιλέγει και ιεραρχεί αυτόματα τους πιο επικινδύνους). Μπορεί εύκολα να βάλλει κατά στόχους που πετούν με ταχύτητες έως 700 m/s (2.500 km/h) σε μια απόσταση 1,5 έως 12 km και σε υψόμετρο από 10 m έως 6 km.


TOR-M1 (9K331)

TOR-M1 © Konstantinos Panitsidis
TOR-M1 © Konstantinos Panitsidis

Ένταξη στο οπλοστάσιο: 1991 (στο ρωσικό στρατό)
Η υπογραφή της σύμβασης για απόκτηση 21 συστημάτων TOR-M1 για λογαριασμό των ενόπλων δυνάμεων της Ελλάδος με την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, έλαβε χώρα στις 09/10/1998.
Παραδόσεις: οι πρώτες παραδόσεις ολοκληρώθηκαν την 21/08/1999.
Ένταξη σε υπηρεσία: 2001 (Ελληνική πολεμική αεροπορία) 11η ΜΚΒ (Μοίρα Κατευθυνομένων Βλημάτων) υπάγεται διοικητικά στην 126 Σμηναρχία Μάχης (ΣΜ) και επιχειρησιακά στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ)

Τα βασικά πλεονεκτήματα του αντιαεροπορικού συστήματος “ToR-M1” είναι η ευελιξία, ο πολύ καλός βαθμός αυτοματισμού, ο ελάχιστος χρόνος αντίδρασης, η μεγάλη ζώνη έρευνας και εγκλωβισμού στόχων, το αρκετά μεγάλο βεληνεκές εγκλωβισμού και ο μεγάλος αριθμός ανιχνεύσεως στόχων με ικανότητα επιτυχίας με μια βολή.

Ραντάρ έρευνας και πρόκτησης στόχων

TOR-M1 © Christos Marakis
TOR-M1 © Christos Marakis

3D ραντάρ παλμικό ντόπλερ ψηφιακής επεξεργασίας
Ζώνη συχνοτήτων C (4-8 GHz)
Απόσταση ανίχνευσης 27 km
- για στόχους με RCS 2 m2 (Pd=80%) - 24 km
- για στόχους με RCS 0,1 m2 (Pd=50%) - 17 km
Ανύψωση 0 – 32 (32 – 64) grad
Ανίχνευση στόχων 48
Έναρξη εγκλωβισμού 10-12 στόχων
Εκτίμηση απειλής αυτόματη
Επεξεργασία σήματος Doppler, pulse (παλμών), συμπίεσης


Ραντάρ ιχνηλάτησης

TOR-M1 © Christos Marakis
TOR-M1 © Christos Marakis

Ραντάρ παλμικό ντόπλερ με παθητική κεραία διάταξης φάσης
Ζώνη συχνοτήτων Ku (12-18GHz)
Απόσταση εγκλωβισμού 20 - 25 km
Κεραία Phase-Array τομέας εγκλωβισμού στόχου 150 x 150 (εμπλοκή δυο στόχων εντός πεδίου)
Αριθμός εγκλωβισμένων στόχων ταυτόχρονα 2
Ταχύτητα στόχου 0-700 m/sec (με άλλες πήγες 400-600 m/sec)
Μέγιστη απόσταση εγκλωβισμού στόχου με εφεδρικό σύστημα TV 20 km

Πύραυλοι (9M330)


Βλήμα 9M330 © Konstantinos Panitsidis

Ποσότητα 8
Μέγιστο βεληνεκές 12 km
Ύψος εμπλοκής από 10 m – 6 km
Μέγιστη ταχύτητα 850 m/sec
Ευελιξία 30 g
Βάρος πολεμικής κεφαλής 15 kg
Πυροσωλήνας προσέγγισης παλμικός RF
Καθοδήγηση μέσω εντολών

Γενικά χαρακτηριστικά


TOR-M1 © Christos Marakis

Χρόνος αντίδρασης 5 με 8 sec
Ταχύτητα οχήματος 60 km/h
Πλήρωμα 3 άτομα (αρχηγός, χειριστής, οδηγός)
Ισχύς κατανάλωσης 75 kW , (παρέχεται από γεννήτρια συζευγμένη με κινητήρα αεροστρόβιλου).
Χρόνος επανεξοπλισμού είναι περίπου 18 λεπτά



Γερανοφόρο όχημα URAL9T244 οπλικού συστήματος TOR-M1
 
Αποστολή του η μεταφορά και φόρτωση δυο κανίστρων πυραύλων στη Μονάδα Πυρός του οπλικού συστήματος TOR-M1
Βάρος γερανοφόρου: 15.000 kg (με πλήρες φορτίο)
Μήκος γερανοφόρου: 9 m
Ύψος γερανοφόρου: 3,8 m
Μέγιστο βάρος ανύψωσης: 1.500 kg
Μέγιστο όριο ανέμου κατά τη διαδικασία φορτοεκφόρτωσης: 20 m/sec
Διαθέτει ασύρματη επικοινωνία με το Διοικητή της Πυροβολαρχίας TOR-M1
Διαθέτει σύστημα ανίχνευσης-μέτρησης έντασης Ραδιολογικών και Χημικών ουσιών
Διαθέτει σύστημα φιλτραρισμού του εισερχόμενου αέρα στη καμπίνα από χημικές ουσίες
Διαθέτει συσκευή νυχτερινής παρατήρησης

Όχημα μεταφοράς 9T245 βλημάτων (7 κιβώτια )

Όχημα συντήρησης 9V887: με δυνατότητα να υποστηρίζει τέσσερα οχήματα μάχης, επανδρώνεται από τρία άτομα

Όχημα 9F399 κινητή μονάδα επισκευών

Όχημα Διοίκησης και Έλεγχου Πυρός 95737 Ranjir. Το όχημα επανδρώνεται από τέσσερα άτομα και επικοινωνεί με το όχημα μάχης μέσω ασύρματης κωδικοποιημένης ψηφιακής ζεύξης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos Marakis

TOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos Marakis

TOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Christos MarakisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

TOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos PanitsidisTOR-M1 Short Range Air © Konstantinos Panitsidis

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
     
 
Αρχική Σελίδα