Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελληνική Αερ.

 

   
Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου , Αεροσκάφη , Βλήματα αέρος-εδάφους, Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ)


OSA-AKM
(κατά ΝΑΤΟ: SA-8 B Gecko)
Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα

   

Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


Το αντιαεροπορικό αυτοκινούμενο σύστημα OSA-AKM (κατά ΝΑΤΟ: SA-8 B Gecko) αναπτύχθηκε για να παρέχει προστασία σε φίλιες μονάδες τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων μονάδων πεζικού.

Η εξέλιξη του συστήματος ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1960, και μπήκε σε υπηρεσία στις 4 Οκτωβρίου 1971. Συνολικά παραδόθηκαν στις ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας περί τα 1.200 συστήματα.

Οι πρώτες εκδόσεις του συστήματος ήταν εξοπλισμένες με τέσσερα αντιαεροπορικά βλήματα τύπου 9M33, ενώ μεταγενέστερες εκδόσεις του “OSA-AK” είναι εξοπλισμένες με έξι βλήματα τύπου 9M33M2, και η βελτιωμένη εκδοσή του “OSA-AKM” έχει έξι βλήματα τύπου 9Μ33Μ3.

Τα πρώτα αντιαεροπορικά συστήματα τύπου “OSA-AK” αποκτήθηκαν δωρεάν από την πρώην Ανατολική Γερμανία και οποία εντάχθηκαν στο Ελληνικό οπλοστάσιο το 1992. Όλα τα αντιαεροπορικά συστήματα τύπου “OSA-AK” εκσυγχρονίστηκαν σε επίπεδο “OSA-AKM”. Το 1998, ο Ελληνικός Στρατός παραλαμβάνει περίπου 20 μεταχειρισμένα συστήματα “OSA-AKM” απο το απόθεμα της Ρωσίας.


Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis
Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM
© Konstantinos Panitsidis
(κάντε κλίκ στην εικόνα)
Το Α/Α σύστημα “OSA” αποτελείται από:
Όχημα εκτόξευσης τύπου 9Α33ΒΜ3
Βλήμα τύπου 9Μ33 ή την εκσυγχρονισμένη έκδοση 9Μ33Μ3
Όχημα επαναγέμισης 9T217BM2 (απόθεμα 12 βλήματα)
Όχημα τεχνικής υποστήριξης 9V210M3
Όχημα συντηρήσεως 9F372M3
Όχημα με εξοπλισμό ρυθμίσεως 9V914
Συλλογή εξοπλισμού εδάφους 9F16M2S
Σταθμός αυτομάτου ελέγχου και δοκιμών 9V242-1

Εκδόσεις:

9K33M2 “OSA-AK”
Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AK © Konstantinos Panitsidis
Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AK © Konstantinos Panitsidis

Αναβαθμισμένη έκδοση. Εντάχθηκε σε υπηρεσία στον Ρωσικό στρατό το 1975.
Ένταξη σε υπηρεσία στον Ελληνικό Στρατό το 1992.

Οι κυριότερες βελτιώσεις του συστήματος από την αρχική εκδοσή “OSA-9K33”
Μεγαλύτερη ζώνη εμπλοκής με στόχο, απόσταση, ύψος και περίμετρο
Αλλαγή συσκευών υπολογισμού και καθοδήγησης βλημάτων, με ικανότητα εμπλοκής στόχων έως 500 m/s και με ελιγμούς έως 8g.

Ικανότητα εμπλοκής με στόχους μετά την πορεία, με ταχύτητες έως και 300 m/s
Αυξημένη προστασία σε ηλεκτρονικά αντίμετρα, βελτιωμένες συνθήκες κατά αυτόματη ανίχνευση στόχων υπό παθητικές συνθήκες
Αυξημένη αξιοπιστία οχήματος
Το βλήμα φέρει εκσυγχρονισμένο πυροσωλήνα και παρέχει ικανότητα ενεργοποίησης στα 27 m.
Το βλήμα βρίσκεται σε εγκιβωτισμένο σύστημα, αυξάνοντας έτσι το “όριο ζωής” του βλήματος έως 5 έτη παρέχοντας ταυτόχρονα προστασία στην αυξημένη ακτινοβολία.
Ικανότητα μεταφοράς έως 8 βλημάτων με όχημα επαναγέμισης

9K33M3 “OSA-AKM”

Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis
Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis

Η εκσυγχρονισμένη αυτή έκδοση παρέχει μεγαλύτερο φάκελο εμπλοκής, κατά Α/φων, Ε/Π, και παρέχει προστασία σε φίλιες μονάδες, ακόμα και όταν δέχεται ισχυρά ηλεκτρονικά αντίμετρα. Ενσωματώνει αρκετές αναβαθμίσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα αυξάνοντας έτσι την αξιοπιστία του συστήματος.

Οι εργασίες και οι βελτιώσεις του συστήματος Α/Α “OSA” και των βλημάτων του, ξεκίνησαν το Νοέμβριο του 1975 με την κωδική ονομασία “Μάρα”. Το 1979 το σύστημα δοκιμάστηκε επιτυχώς και εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1980 με την ονομασία “OSA-AKM”.

Οι βασικές τροποποιήσεις που έγιναν στο Α/Α σύστημα:
μεγαλύτερη περιοχή/φάκελο εμπλοκής με στόχο
βελτιωμένος ενδείκτης πληροφοριών με καλύτερη ανάλυσης παναρομικής θέας του συστήματος ανίχνευσης στόχου σε αζιμούθιο και απόσταση.
Μειωμένη πιθανότητα της ενεργοποίησης του πυροκροτητή στο έδαφος, μεγαλύτερη ακρίβεια καθοδήγησης προς το στόχο (αυτό οφείλεται στην βελτίωση του συστήματος υπολογισμού και καθοδήγησης βλημάτων).

Δυνατότητα εμπλοκής με στόχο που κινείται με ταχύτητα έως 500 m/s και με 8g, αλλά και κατά στόχων έως 300 m/s μετά την πορεία.
Καλύτερη πυκνότητα των θραυσμάτων κατά στόχου.
Βελτιωμένη αξιοπιστία του συστήματος και καλύτερη αντοχή στα αντίμετρα.

Βλήμα 9Μ33Μ / Μ1/ Μ2

Βλήμα 9Μ33Μ / Μ1/ Μ2 © Konstantinos Panitsidis

Μήκος, m 3,158
Διάμετρος, m 0,2096
Εκπέτασμα πτερυγίων, m 0,65
Βάρος εκτόξευσης, kg 136
Προωθητικό σύστημα: Πυραυλοκινητήρας

Σύστημα καθοδήγησης: Μέσω εντολών
Κεφαλή μάχης: 20 kg υψηλής εκρηκτικότητας με πυροσωλήνα προσέγγισης και κρουστικό

Βάρος κανίστρου εκτόξευσης, kg: 35
Μεγίστη ταχύτητα βλήματος, Mach: 2,4

Όρια εμπλοκής για στόχους που πετούν με 1.100 km/h
μέγιστο ύψος, m 5.000
ελάχιστο ύψος, m 25
μέγιστο βεληνεκές, m 10.000
ελάχιστο βεληνεκές, m 1.500

Εμπλοκή με στόχο που πετά με 1.800 km/h
μέγιστο ύψος, m 5.000
ελάχιστο ύψος, m 100
μέγιστο βεληνεκές, m 10.000
ελάχιστο βεληνεκές, m 1.500

Εμπλοκή με στόχο που πετά με 0-360 km/h και με τη χρήση TV κάμερας εγκλωβισμού
μέγιστο ύψος, m 5.000
ελάχιστο ύψος, m 10-25
μέγιστο βεληνεκές, m 6.500
ελάχιστο βεληνεκές, m 2.000

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ Ρωσία (ΕΣΣΔ)
ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ 1971
Ελληνικο οπλοστάσιο 1992
ΤΥΠΟΣ Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  
Μήκος, mm 9.140
Πλάτος, mm 2.800
Ύψος (με το ραντάρ διπλωμένο) 4.200
Μεταξόνιο, m 3,98
Μετατρόχιο, m 2,79
ΒΑΡΗ  
Μέγιστο βάρος, kg 17.500
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Μεγίστη ταχύτητα (επί ασφάλτου), km/h 80
Μέγιστη ταχύτητα (στο νερό), km/h 8
Αυτονομία, km 500
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, lt 350
Κάθετο εμπόδιο, m 0,5
Διάβαση τάφρου, m 1,2
Υδάτινο κώλυμα Αμφίβιο
Θωράκιση Όχι
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis

Αντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos PanitsidisΑντιαεροπορικό Αυτοκινούμενο Σύστημα OSA-AKM © Konstantinos Panitsidis

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
     
 
Αρχική Σελίδα