Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
X-PLANES
     
X-Planes, Ελικόπτερα, αεροσκάφη, συστήματα, UAV


T-60 S

Υπερηχητικό βομβαρδιστικό Μέσης Εμβέλειας

   

T-60 S  Υπερηχητικό βομβαρδιστικό Μέσης Εμβέλειας

 

Το 1983 τα σχεδιαστικά γραφεία Τουπόλεφ και Σουκχόι συμμετείχαν στο διαγωνισμό για τη σχεδίαση ενός νέου βομβαρδιστικού μέσης εμβέλειας για την αντικατάσταση του Tu-22M3. Στο γραφείο Σουκχόι υπήρχαν ήδη αρχικά σχέδια για το Τ-60, το οποίο εκτός από το Tu-22M έπρεπε να αντικαταστήσει και τα Τυ-16 και Su-27. Κατά μαρτυρίες όταν ο αναπληρωτής του γενικού κατασκευαστή του Σουκχόι Μ.Ρ Simonov έγινε το 1979 υφυπουργός αεροπορικής βιομηχανίας προώθησε την ιδέα ότι τα σχέδια όλων των νέων σκαφών πρέπει να επεξεργάζονται στο TSaGi και τα σχεδιαστικά γραφεία πρέπει να υλοποιούν αυτά τα σχέδια. Ένα τέτοιο σχέδιο με την ονομασία Τ-60 αφού πέρασε τις δοκιμές ως μοντέλο στο TSaGl, παραδόθηκε στο σχεδιαστικό γραφείο του Σουκχόι το 1981 όπου και άρχισαν οι εργασίες υπό την ηγεσία του γενικού σχεδιαστή Ν. Tsernikof και του επικεφαλής του τμήματος σχεδίασης B.F. Marov.

Η επεξεργασία των σχεδίων έδειξε ότι επρόκειτο για πλήρη σχεδόν αντιγραφή του σκάφους του Τ-4 MS. Ωστόσο υπήρξαν και δύο μάλλον ανόητες διαφοροποιήσεις. Η πρώτη ήταν η αναδίπλωση των ημιπτερύγων τελείως κάτω από την άτρακτο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η παραμόρφωση. Η δεύτερη ήταν η χρησιμοποίηση των συμπιεστών μεταβλητού βαθμού διπλής ροής στη βάση του "δισωλινικού" κινητήρα. Και εδώ η ανοησία ήταν εμφανής αλλά στην ανώτερη ηγεσία το όλο θέμα παρουσιάστηκε ως εξέλιξη της αεροπορικής τεχνολογίας στη Σοβιετική Ένωση.

Ένας τέτοιος κινητήρας είχε φτιαχτεί από το σχεδιαστικό γραφείο Α. Κολοσόβ και πέρασε τις στατικές δοκιμές. Αλλά δεν έλαβαν υπόψη πώς αυτός ο κινητήρας θα τοποθετείτο στο σκάφος και ποια θα είναι τα πτητικά του χαρακτηριστικά. Αλλά και τα αποτελέσματα των αεροδυναμικών μελετών του TSaGl πάνω στα μοντέλα Τ-106, Τ-112, Τ-113 είχαν σημαντικά λάθη. Ανεξάρτητα όμως από αυτά ως τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991 οι εργασίες πάνω στο T-60S συνεχίζονταν με ταχείς ρυθμούς με στόχο την εισαγωγή του σκάφους σε υπηρεσία το 2003.

Πολλές λεπτομέρειες για το T-60S παραμένουν ακόμη άγνωστες. Οι ειδικοί υποθέτουν ότι το T-60S σχεδιάστηκε μάλλον για γρήγορες και υψηλές πτήσεις, παρά για χαμηλές (ταχύτητα 2 Mach σε μεγάλο ύψος). Με τη χρησιμοποίηση απορροφητικών υλικών των ακτινών ραντάρ και αλλά στοιχεία stealth, όπως η εσωτερική τοποθέτηση των πυραύλων στο εσωτερικό του σκάφους και η δυνατότητα του για πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος, το κάνουν ένα ιδεώδες οπλικό σύστημα για προσβολή στόχων σε μεσαίες αποστάσεις. Αν και δεν υπάρχουν φωτογραφίες ο Ρ. Butovski (Ρώσος ανταποκριτής του Air international), υπολογίζει ότι το T-60S ζυγίζει 80 τόνους, έχει πτέρυγα μεταβλητής γεωμετρίας, επίπεδη άτρακτο και δύο κινητήρες με κινούμενα ακροφύ-σια. Οι αεραγωγοί μάλλον θα είναι στο πάνω μέρος λίγο πιο μπροστά από την αρχή της πτέρυγας. Ο οπλισμός θα πρέπει να περιλαμβάνει έως έξι πυραύλους Χ-101 και Χ-55/65, βόμβες ελεύθερης πτώσης και όπλα υψηλής ακρίβειας. Σε φορείς ρουκετών τύπου MKU-6-172 θα τοποθετούνται ρουκέτες, ίσως του τύπου PRRX-41. Το 1990 το όλο πρόγραμμα αφέθηκε σε εκκρεμότητα από έλλειψη πιστώσεων. Κατά το 1998 ενώ το θέμα παρέμενε σε εκκρεμότητα ανακοινώθηκε ότι το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα. Στο μεταξύ, το έτος 1994, άρχισε τις επιτυχείς δοκιμές το νέο επιθετικό σκάφος Su-34 που στόχευε στην αντικατάσταση του Su-24, ενώ και το Tu-22M3 αποφασίστηκε να εκσυγχρονιστεί σε Tu-22M5.

Τον Μάρτιο του 2000 οι ειδικοί της αεροπορίας άρχισαν τις διαδικασίες της αξιολόγησης των προτάσεων του διαγωνισμού για την κατασκευή ενός σύγχρονου όπλου στρατηγικής επίθεσης. Αυτό ανακοινώθηκε από το γενικό επιτελείο αεροπορίας. Σ' αυτόν το διαγωνισμό έλαβαν μέρος πολλές αεροπορικές εταιρείες και μεταξύ τους το γραφείο Τουπόλεβ από τα καλύτερα γραφεία στη σχεδίαση παρόμοιου τύπου αεροσκαφών.

Το κάθε γραφείο υπέβαλε μερικά σχέδια για το νέο αεροσκάφος το οποίο πρέπει να αντικαταστήσει τα εν υπηρεσία σήμερα Tu-160, Tu-95MS και Τυ-22Μ3. Σύμφωνα με τους ειδικούς και με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ρωσία θα περάσουν 10-15 χρόνια για να κατασκευαστεί το πρώτο πρωτότυπο. Ο νικητής του διαγωνισμού ακόμα δεν ανακοινώθηκε. Έτσι το Τ-60S ίσως έχει κάποια συνέχεια.

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤIΚΑ  
Κατασκευαστής
Σουκχόι
Χώρα
Ρωσία
Τύπος
Υπερηχητικό βομβαρδιστικό μέσης εμβέλειας
Πλήρωμα
2+ άτομα
Προωθητικό σύστημα
Δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής με μετάκάυση
Μέγιστη ώση, kg
2x23.500
Διαστάσεις
Μήκος
40 (38)
Ύψος, m
10
Εκπέτασμα πτέρυγας, m με γωνία βέλους 70 μοιρών
24
με γωνία βέλους 30 μοιρών
37
Βάρη
85.000
Μέγ. Βάρος απογείωσης, kg
Βάρος κενό, kg
32.000
Βάρος οπλικού φορτίου, kg
20.000
Επιδόσεις
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.500
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
2.150
Επιχειρησιακή οροφή, m
15.000
Πρακτική οροφή, m
20.000
Εμβέλεια πτήσης, km
6.000
Εμβέλεια με μέγιστο φορτίο, km
2.200
Οπλισμός
Cruise missile X-55MS, -65, -101, (μέχρι 6-8) οι Χ-15
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα