Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελλ.Ηρ.- Σ.Σ.
     
/Ελληνες ήρωες στον Σοβιετικό Στρατό


Γρηγόρης Μπαχτσιβαντζής του Γιάκοβλεβιτς


20.2.1909 – 27.3.1943
Πιλότος δοκιμαστής, ποντιακής καταγωγής, λοχαγός, ήρωας της Σοβιετικής Ένωσης. Γεννημένος στις 20 Φεβρουαρίου 1909 στο χωριό Brinkovskaya, σήμερα Πριμόρσκο-Αχτάρσκογο, στην περιοχή Κρασναντάρσκι. Από το 1925 εργάστηκε σε χυτήριο και μετά ως βοηθός μηχανικού τρένου στην πόλη που γεννήθηκε. Αργότερα έλαβε μέρος στην κατασκευή εργοστασίου στην Μαριουπολη, στο όποιο και εργάστηκε ως μηχανικός. 

Από το 1931 καταταγμένος στον Κόκκινο στρατό. Το 1934 αποφοίτησε από την στρατιωτική αεροπορική σχολή της πόλης Όρεμπουργκ με την ειδικότητα του κατασκευαστή πολεμικού εξοπλισμού και πιλότου. Από το 1935 εργάστηκε ως πιλότος δοκιμαστής του NII VVS (Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης της Σοβιετικής πολεμικής αεροπορίας). Αρχικά ο Μπαχτσιβαντζής εργάστηκε σε αναγνωριστικά αεροσκάφη και αργότερα σε μαχητικά και σε εναέριες δοκιμές αεροσκαφών, εφοδιασμένα με καινούργια προωστικά συστήματα.  

Το 1941 πήρε μέρος στις μάχες με το 402ο αυτόνομο σύνταγμα αεροπορίας, το οποίο επανδρώθηκε αποκλειστικά με πιλότους του ΝΙΙ. Πολέμησε με το μαχητικό MiG-3. Από την 1 Ιουνίου έως τις 10 Αυγούστου 1941 πραγματοποίησε 70 εξόδους κατά την υπεράσπιση της Μόσχας και κατέρριψε 5 ή 6 εχθρικά αεροπλάνα.

Μαχητικό MiG-3
Μαχητικό MiG-3

Το 1942 (ή το 1941) αποσπάστηκε από το μέτωπο  πίσω στο NII VVS για να συμμετέχει στις δοκιμές του πυραυλοκίνητου μαχητικού Bi-1 (Bereznyak-Isayev 1). Στις 20 Φεβρουαρίου 1942 κατά την διάρκεια  δοκιμών ανάφλεξης του κινητήρα πάνω στον δοκιμαστικό πάγκο έγινε έκρηξη. Κατά την έκρηξη η κεφαλή του κινητήρα πετάχτηκε και πέρασε ανάμεσα από τις δεξαμενές καυσίμου και του οξειδωτή και χτύπησε στην μπαριέρα πυρασφάλειας. Ο Μπαχτσιβαντζής χτύπησε με το κεφάλι του στο ταμπλό  και τρυμάτισε το μέτωπό του. Παρ' όλα αυτά, συνέχισε τις δοκιμές με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και αφοσίωση!

Στις 15 Μαΐου 1942, ο Μπαχτσιβαντζής πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με κινητήρα εν λειτουργία (Αεροσκάφος Bi).

Κατά την έβδομη δοκιμή, στις 27.3.1943 το αεροπλάνο πετώντας με την μέγιστη ταχύτητα πέρασε από οριζόντια πτήση σε κατακόρυφη πτώση από την οποία χτύπησε στο έδαφος.

Ο Μπαχτσιβαντζής σκοτώθηκε. Η αιτία του ατυχήματος βρέθηκε αργότερα. Ήταν η συνέπεια του φράγματος του ήχου που συμβαίνει σε ταχύτητες γύρω στα 900 χλμ/ώρα με συμβατικές πτέρυγες.

Το 1963, το Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης τοποθέτησε ένα μνημείο στον τάφο του Μπαχτσιβαντζή (ο τάφος του βρίσκεται στο χωριό Malyi Istok, κοντά στο αεροδρόμιο  Koltsovo).
Στον Μπαχτσιβαντζή απονεμήθηκαν δυο φορές Μετάλλια του Λένιν αλλά και άλλα μετάλλια του κόκκινου στρατού.

Το 1973 απονεμήθηκε στον Γ.Μπαχτσιβαντζή ο τίτλος του Ήρωα Σοβιετικής Ένωσης μετά θάνατον.


Προς τιμήν του, το όνομά του δόθηκε:

σε έναν κρατήρα της Σελήνης,
σε στάση  «Μπαχτσιβαντζή» του σιδηροδρόμου,
σε ένα σχολείο,
και ανεγέρθηκαν δυο μνημεία στην πόλη  Brinkovskoi (στην πόλη που γεννήθηκε) και στο Koltsova (NII VVS, Sverdlovsk).


Τιμώντας την συμβολή του, ο Γκαγκάριν είχε πεί: «Χωρίς τις πτήσεις του Μπαχτσιβαντζή, μάλλον, δεν θα υπήρχε η 12η Απριλίου 1961 (ημέρα πτήσης του Γκαγκάριν στο Διάστημα)».

 
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα