Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
KPS-Project
     
K.P.S. - Project (Konstantinos Panitsidis)


K.P.S. - 2903-03 "ΑΡΗΣ"

Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων

   

K.P.S. - 2903-03 "ΑΡΗΣ" Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων © Κ. Πανιτσίδης

Καλλιτεχνική απεικόνιση K.P.S.2903-03 "ΑΡΗΣ" © Κων/νος Πανιτσίδης

Τα πτερυγόπλοια ή εκρανοπλάνα (ekranoplans) αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία σκαφών με εκπληκτικές ιδιότητες που γεφυρώνουν το χάσμα που υπάρχει σήμερα ανάμεσα στα πλοία και τα αεροπλάνα. Το παρακάτω άρθρο αποτελεί σύντομη αναφορά σε μία πρόταση-μελέτη για ένα τέτοιο σκάφος, τόσο για πολιτικές όσο και στρατιωτικές εφαρμογές στο περιβάλλον του Αιγαίου.

Η Ιστορία

Ακόμη και οι ενθουσιώδεις φίλοι της αεροπορίας αγνοούν πολλές φορές την ύπαρξη των ειδικών αυτών σκαφών και κυρίως την έρευνα που πραγματοποίησε στον τομέα αυτόν η πρώην Σοβιετική Ένωση. Η σχετική έρευνα της θεωρητικής υποδομής πάνω στην οποία βα-σίζονται τα πτερυγόπλοια ξεκίνησε στην ΕΣΣΔ το 1920. Οι πρώτες όμως κατασκευές δεν εμφανίστηκαν παρά μόνο τη δεκαετία του 1960. Τα εκρανοπλάνα βασίζουν τη λειτουργία τους στο στρώμα αέρα που παράγεται λόγω της πτήσης πολύ κοντά στην επιφάνεια της Γης, ανεξάρ τητα εάν αυτή είναι έδαφος, νερό, πάγος ή βάλτος. Οι Σοβιετικοί ήταν οι πρώτοι που συνέλαβαν την ιδέα της εκμετάλλευσης του φυσικού δυναμικού στρώματος αέρα που δημιουργείται όταν ένα σώμα κινείται με ταχύτητα πολύ κοντά σε μία επιφάνεια. Τα εκρανοπλάνα διαφέρουν από τα «χόβερκαρφτ», αφού το στρώμα αέρα που τα κρατά σε αιώρηση παράγεται από την κίνηση τους και όχι από κινητήρες που μεταφέρουν μάζες αέρα στον περιορισμένο χώρο που βρίσκεται στο κάτω μέρος τους. Διαφέρουν όμως και από τα αεροπλάνα, αφού η άντωση παράγεται από το κάτω και όχι το επάνω μέρος της πτέρυγας τους.

Το μεγάλο φυσικά πλεονέκτημα που παρουσιάζουν σε σχέση με τα συμβατικά πλοία ή τα οχήματα είναι ότι λόγω της απουσίας επαφής με την επιφάνεια της Γης μπορούν και αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Τα περισσότερα από αυτά δεν είναι σχεδιασμένα για πτήση σαν συμβατικά αεροπλάνα, θα πρέπει μάλλον να θεωρούνται σαν πλοία που κινούνται σε ένα μέσο με αντίσταση 800 φορές μικρότερη του νερού. Οι δυνατότητες που προσφέρουν τα πτερυγόπλοια είναι εντυπωσιακές. Μέχρι σήμερα οι επιλογές για μετακινήσεις πάνω από τη θάλασσα, εάν εξαιρέσει κανείς τα αεροπλάνα, ήταν τρεις: τα κλασικά πλοία με όλους τους περιορισμούς που αυτά έχουν σε ταχύτητα, τα υδροπτέρυγα, που όμως λόγω υδροδυναμικών φαινομένων περιορίζονται σε ταχύτητες περίπου 65 κόμβων, και τα «χόβερκαρφτ» που είναι βέβαια ταχύτερα, αλλά δεν παρουσιάζουν πολύ καλή συμπεριφορά σε κυματισμό. Τα πτερυγόπλοια δεν έχουν κάποιον ορατό περιορισμό σε μέγεθος (οι Σοβιετικοί είχαν σχέδια για γιγάντια σκάφη με μεταφορική ικανότητα εκατοντάδων τόνων) ενώ μπορούν να κινηθούν με ταχύτητες ακόμη και πέντε φορές υψηλότερη από τα μέσα που προαναφέρθηκαν Επίσης έχουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν να κινηθούν πάνω από στεριά, χωρίς να χρειαστεί να την παρακάμψουν! ενώ δεν απαιτείται κατανάλωση ισχύος για τη διατήρηση του ύψους πτήσης. Τα πτερυγόπλοια πάντως παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και είναι σίγουρο ότι δεδομένης της σχετικής χρηματοδότησης θα υπάρχει όχι μόνο (κυρίως σοβιετικό) παρελθόν αλλά και (διεθνές) μέλλον.

ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

K.P.S.-2903-03 "ΑΡΗΣ"
Το βασικό μοντέλο της μελέτης αφορά ένα πτερυγόπλοιο σε ρόλο ναυτικής συνεργασίας, το οποίο αντικαθιστά τόσο σκάφη επιφανείας όσο και αεροσκάφη. Η βασική σχεδίαση αφορά ένα δικινητήριο χαμηλοπτέρυγο σκάφος, με ουραίο πτέρωμα σχήματος «Τ» και άτρακτο τύπου αερακάτου © Κ. Πανιτσίδης
Το βασικό μοντέλο της μελέτης αφορά ένα πτερυγόπλοιο σε ρόλο ναυτικής συνεργασίας, το οποίο αντικαθιστά τόσο σκάφη επιφανείας όσο και αεροσκάφη. Η βασική σχεδίαση αφορά ένα δικινητήριο χαμηλοπτέρυγο σκάφος, με ουραίο πτέρωμα σχήματος «Τ» και άτρακτο τύπου αερακάτου


Ατρακτος-Δομικός σκελετός
Η άτρακτος είναι συμβατικής κατασκευής και αποτελείται από δομικό σκελετό που σχηματίζεται από εγκάρσιους νομείς, περιέχει δε το πιλοτήριο, θέσεις για το πλήρωμα, όπως και χώρους ηλεκτρονικού και άλλου εξοπλισμού. Επιπλέον διαθέτει ειδικό ενισχυμένο δάπεδο, ώστε να είναι δυνατή η μεταφορά φορτίου, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεδομένου του περιβάλλοντος όπου θα επιχειρεί το σκάφος, είναι απαραίτητη η ειδική επεξεργασία της κατασκευής ώστε να παρουσιάζει αντοχή στη διάβρωση, ενώ το κάτω μέρος της ατράκτου θα πρέπει να καλυφθεί με ειδικό επίχρισμα που καταπολεμά την προσκόλληση θαλασσίων οργανισμών.

Πτέρυγα
Η κατασκευή της σχετίζεται τόσο με τη βελτιστοποίηση της εκμετάλλευσης του φαινομένου πάνω στην οποία βασίζεται η λειτουργία των πτερυγοπλοίων, ενώ παρέχει και άντωση σε μεγαλύτερα ύψη. Στα ακροπτερύγια τοποθετούνται πλωτήρες, ενώ σχεδόν σε όλο το μήκος του χείλους εκφυγής έχουμε τα πηδάλια κλίσεων (ailerons). Τα πτερύγια καμπυλότητας (flaps) έχουν γωνίες μετακίνησης από -10° μέχρι 40°.

Ουραίο πτέρωμα
Το οριζόντιο ουραίο πτέρωμα έχει μεγάλο μήκος λόγω της ανάγκης της διατήρησης της ευστάθειας κατά την πτήση σε διάφορα ύψη. Το κάθετο σταθερό αποτελεί ενιαίο τμήμα της κατασκευής της ατράκτου.

Σύστημα προσγειώσεως
Το πτερυγόπλοιο επιχειρεί κυρίως από τη θάλασσα. Για το λόγο αυτό το κάτω μέρος της ατράκτου έχει υδροδυναμικά χαρακτηρίστηκα. Επιπλέον για επιχειρήσεις από βάσεις ξηράς διαθέτει συμβατικό σύστημα προσγείωσης με τρία σκέλη. Το ριναίο σκέλος έχει 2 τροχούς και ανασύρεται προς τα εμπρός. Τα δύο κύρια σκέλη του συστήματος έχουν από 2 τροχούς το καθένα και ανασύρονται σε φωλεές της ατράκτου.

Κινητήρες
Το Μοντέλο 2093-2 διαθέτει δύο αεροστρόβιλους διπλής ροής με ώση 1.800 κιλών περίπου ο καθένας, τοποθετημένους σε πυλώνες πάνω στην άτρακτο και ε διασμένους με σύστημα αναστροφής της ώσης Οι κινητήρες είναι σχεδιασμένοι για τις ειδικές συνθήκες λειτουργίας του σκάφους σε πτήσεις κοντά στην επιφάνία της θάλασσας. Η θέση των κινητήρων έχει επιλεγεί να αποφεύγεται η εισρόφηση νερού κατά την υδατοδρμηση ή την πτήση Οι εξαγωγές τους διαθέτουν επίσης σύστημα μεταβλητής διεύθυνσης της ώσης, ώστε να κατευθύνεται προς την επιθυμητή κατεύθυνση.

Οπλισμός
Τέσσερις πύραυλοι αέρος-επιφανείας μπορούν να τοποθετηθούν πάνω από την πτέρυγα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον πολεμικών πλοίων μέσου εκτοπίσματος (π χ φρεγατών κλάσης Μέκο 200Τ, αντιτορπιλικών κ.λπ ) ενώ μπορεί ακόμη να ακόμα να εκτοξεύεται και εναντίον στόχων ξηράς (όπως τα αεροδρόμια, γέφυρες κ.λπ) Ανάλογα θα μπορούσαν να προσαρμοστούν και βλήματα αέρος-επιφανείας Δυτικής προέλευσης Στο επάνω μέρος της ατράκτου βρίσκεται προσαρμοσμένο ένα δίδυμο πυροβόλο των 30mm σε περίστρεφα μενο πυργίσκο Ενσωματωμένο στην άτρακτο υπάρχει διαμέρισμα μεταφοράς οπλισμού όπως ανθυποβρυχιακών τορπιλών, βομβών, ναρκών και άλλων όπλων Τυπικά φορτία θα μπορούσαν να είναι τορπίλες Mk 46, βόμβες των 250 κιλών, βόμβες βυθού

ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ
Οι αποστολές της ναυτικής περιπολίας και του ανθυποβρυχιακού πολέμου, δεν είναι οι μόνες που μπορεί να εκτελέσει το πτερυγόπλοιο. Με κατάλληλη διαμόρφωση η βασική σχεδίαση θα μπορούσε να μετατραπεί σε πτερυγόπλοιο μεταφοράς επιβατών ή φορτίου. Σαν επιβατικό έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 25 επιβάτες, 2 συνοδούς και 3 μέλη του πληρώματος, σε οποιοδήποτε νησί του αρχιπελάγους του Αιγαίου, με την ταχύτητα άνω των 300 χλμ /ώρα Η συνολική εμβέλεια φτάνει τα 2 000 χλμ Σαν αεροασθενοφόρο έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 6-10 τραυματιών, ενώ η καμπίνα του μπορεί να διαμορφωθεί κατάλληλα ακόμη και σε κινητό χειρουργείο για την άμεση ιατρική επέμβαση, εάν αυτό είναι απαραίτητο. Τέλος το πτερυγόπλοιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ρόλους:

Περιπολίας των ακτών, επιτήρηση θαλασσών, έρευνα και διάσωση
Προστασίας νηοπομπών
Προσβολή εχθρικών ναυτικών δυνάμεων
Παροχής έγκαιρης προειδοποίησης στις φίλιες δυνάμεις
Μεταφοράς ειδικών δυνάμεων
.

Η μικρή αυτή αναφορά δεν μπορεί φυσικά να καλύψει όλες τις δυνατότητες που μπορεί να έχει η εισαγωγή ενός τέτοιου σκάφους στο περιβάλλον του Αιγαίου Το σίγουρο είναι ότι ίσως στο μέλλον θα έπρεπε να διερευνηθεί και αυτή η πτυχή της ενίσχυσης της αμυντικής μας ικανότητας

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
K.P.S. - 2903-03 "ΑΡΗΣ" Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων © Κ. Πανιτσίδης
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Πανιτσίδης Κ. (K.P.S.-Project)
ΧΩΡΑ Ελλάδα
ΤΥΠΟΣ
Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων
ΠΛΗΡΩΜΑ
2+1, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρες δπλής ροής
Μέγιστη ώση, kgf
2 x 3.500
Λόγος ώσης /βάρους (μέγιστος)
0,53
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος m
19,80
Ύψος A/φους m
6,50
Εκπέτασμα πτερύγων, m
14,43
Εκπέτασμα ουραίου πτερώματος, m
13,9
Επιφάνεια πτέρυγας, m
59,00
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ
Τρίκυκλο ανασυρόμενο Σ/Π με δίδυμο ριναίο σκέλος και δυο τροχούς σε σειρά στα κύρια σκέλη.
Μεταξόνιο, m
5,2 
Μετατρόχιο, m
4,3
ΒΑΡΗ
Μεγ. βάρος απογείωσης, kg
13.000 
Μέγ. βάρος προσγείωσης, kg
12.600
Βάρος κενό, kg
6.650
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg 
2.000
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
400
Μέγ. ταχύτητα περιπολίας, km/h 
340
Μέγ. ταχύτητα ταξιδιου, km/h 
Επιχειρησιακή οροφή, m 
1-2.000
Μέγ. εμβέλεια, km  
2.000
Διαδρομή απογείωσης (στην ξηρά), m  
490
Διαδρομή προσγείωσης (στην ξηρά), m
597
Όρια φόρτισης, g
+5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα δίδυμο εξάκαννο πυροβόλο των 30 mm με 2000+ βλήματα (σε πυργίσκο στην άτρακτο καθοδηγούμενο από το ραντάρ του α/φους. Μπορέι να μεταφέρει μέχρι και 2 ομάδες Ο.Υ.Κ. (με όλο τον εξοπλισμό τους).
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα