Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελληνική Αερ.
     
Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου , Αεροσκάφη , Βλήματα αέρος-εδάφους, Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ)


S-64 Skycrane
Ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου

 

S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


Ελικόπτερο-γερανός, μισθωμένο από την εταιρεία ICSS για λογαριασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Σε ρόλους αεροπυρόσβεσης μπορεί να μεταφέρει φορτίο μέχρι 10.000 κιλά, σε μια ειδική δεξαμενή ενσωματωμένη κυριολεκτικά στη δομή του ελικοπτέρου.

Ο πρωτοποριακός σχεδιασμός της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης δεξαμενής του S-64 δίνει την δυνατότητα στον χειριστή να επιλέξει την ποσότητα και τη διάρκεια της ρίψεως ανάλογα με το μήκος του μετώπου της φωτιάς και το είδος της φλεγόμενης ύλης.

Η δυνατότητα πολλαπλών ρίψεων με βολές ακριβείας καθιερώνει το S-64 ως το πλέον ενδεδειγμένο μέσο αεροπυρόσβεσης σε κατοικημένες περιοχές, καθώς η δυνατότητα ελέγχου της ποσότητας νερού σε κάθε ρίψη δεν θέτει σε κίνδυνο τις ζωές και τις περιουσίες των κατοίκων.

Επιπροσθέτως, το water cannon, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του πιλοτηρίου, εκτοξεύει με ακρίβεια στενή δέσμη νερού σε απόσταση τουλάχιτον πενήντα μέτρων από το ελικόπτερο, προσφέροντας έτσι έναν ακόμα αποτελεσματικό και ασφαλή τρόπο κατάσβεσης πυρκαγιών που ξεσπούν σε ψηλά κτίρια και απαιτούν ακριβείς βολές.

Δυνατότητες:

Το ελικόπτερο S-64 έχει την δυνατότητα μεταφοράς έως και 30.000 γαλονιών (114.000 λίτρων) την ώρα. Η δεξαμενή του μπορεί να δεχθεί νερό - θαλασσινό και γλυκό-επιβραδυντικό υγρό, ή και αφρό.

To S-64 έχει δύο επιλογές υδροληψίας:
- Από υδάτινη επιφάνεια η οποία επιτρέπει την υπέρπτηση με ταχύτητα 40 κόμβων:
To S-64 χρησιμοποιεί το sea snorkel, έναν μεταλλικό σωλήνα που καταλήγει σε αντλιοτουρμπίνα η οποία βυθίζεται στο νερό, γεμίζοντας έτσι τη δεξαμενή σε 35-40 δευτερόλεπτα.
- Από υδάτινη επιφάνεια περιορισμένων διαστάσεων η οποία επιτρέπει την υδροληψία μόνο με αιώρηση:
Ο ανεφοδιασμός γίνεται σε 40-45 δευτερόλεπτα από έναν εύκαμπτο σωλήνα μήκους τεσσάρων περίπου μέτρων.


1.Η δυνατότητα υδροληψίας από μικρές υδάτινες επιφάνειες είναι ασυνήθιστη για τα πυροσβεστικά ελικόπτερα, και πολύ σημαντική καθώς επιτρέπει ταχύτερο ανεφοδιασμό σε ηπειρωτικές περιοχές και πυρόσβεση με γλυκό νερό, το οποίο, σε αντίθεση με το θαλασσινό, δεν έχει σημαντικές οικολογικές επιπτώσεις.

2. Ενδεικτική των δυνατοτήτων του ελικοπτέρου είναι η αποστολή δύο S-64 στο Μπρουνέι για συμμετοχή στην προσπάθεια κατάσβεσης των μεγάλων πυρκαγιών που ξέσπασαν το 1988. Τα δύο ελικόπτερα παρέμειναν στο Μπρουνέι για ένα μήνα και συνολικά έριξαν 45,6 εκατομμύρια λίτρα νερό.

Εκδόσεις
CH-54A
Κύρια έκδοση ελικόπτερου εξοπλισμένο με δυο στροβιλοκινητήρες μέγιστης ισχύς 6.620 kW με μέγιστο βάρος απογείωσης 19.050 kg. Το 1965 η έκδοση αυτή κατάρριψε τρία παγκόσμια ρεκόρ, πέτυχε ρεκόρ ύψους ανεβαίνοντας στα 8.943 m, με ωφέλιμο φορτίο 1.000 kg.
CH-54B Πρόκειται για έκδοση με βελτιωμένους κινητήρες που αποδίδουν μέγιστη ισχύς 3.530 kW ο κάθε ένας με μέγιστο βάρος απογείωσης 21.320 kg. Το CH-54B  (1971-1972) πέτυχε τα κάτωθι  εννέα ρεκόρ,  βαθμός ανόδου και ύψους, ως ακολούθως: πέτυχε ρεκόρ ύψους ανεβαίνοντας στα 3307 m, με ωφέλιμο φορτίο 15.000 kg, με φορτίο 10.000 kg ανεβαίνοντας στα 5.246 m και με φορτίο 5.000 kg ανεβαίνοντας στα 7.778 m.
S-64E
Πολιτική έκδοση με βάση το CH-54A, πιστοποιήθηκε το 1969 για την μεταφορά με εξωτερικό γάντζο φορτίο μέχρι 10.160 kg.


Υποεκδοσεις
S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης
Ε/Π Αναδάσωσης
Μεταφορά και τοποθέτηση πυλώνων
Μεταφορά βαρέων φορτίων
Μεταφορά κορμών ξύλευσης
Εξειδικευμένες κινητές νοσοκομειακές μονάδες
Εναέρια κινηματογραφική λήψη
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Sikorsky
ΤΥΠΟΣ
Ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου (Έκδοση CH-54A)
ΠΛΗΡΩΜΑ
2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο Pratt Whitney T73-P-1 (JFTD12A-4A)
Μέγιστη ισχύς, kW
2 x 3.355
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
21,46
Διάμετρος κύριου στροφείου, m
21,25
Διάμετρος ουραίου στροφείου, m
4,88
Ύψος Ε/Π, m
5,67
ΒΑΡΗ
Βάρος κενό, kg
7.820
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
17.237
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
19.051
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, lt
3.331 + προαιρετικά 1.666
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
203
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
169
Ακτίνα δράσης, km
370
Δυναμική οροφή, m
4.745
Στατική οροφή, m
3.230
Βαθμός ανόδου, m/min
405
Ωφέλιμο φορτίο, kg 
Μεταφορά φορτίου μέχρι 9.072kg.
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Sikorsky S-64 Skycrane-Ελικόπτερο-γερανός, μισθωμένο από την εταιρεία ICSS για λογαριασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSikorsky S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΒραχίονες ελέγχου βήματος, σημεία στήριξης ρίζας πτέρυγας, κεφαλή κύριου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΜεταλλικός σωλήνας sea snokerl υδροληψίας. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΠίνακας οργάνων. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΚονσόλα οργάνων - οροφής. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Πίνακας οργάνων. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΘέση-χειριστή φορτίων. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης Εξαγωγή καυσαερίων κινητήρα. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΜεταλλικός σωλήνας sea snokerl υδροληψίας. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΒραχίονες ελέγχου βήματος, σημεία στήριξης ρίζας πτέρυγας, κεφαλή κύριου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΟριζόντιο πτέρωμα. ’ξονας μετάδοσης κίνησης ουραίου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Αποσβεστήρας ουραίου τμήματος. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΜηχανισμός αλλαγής βήματος ουραίου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης  Ουραίο πτέρωμα. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΜηχανισμός αλλαγής βήματος ουραίου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης  Αποσβεστήρας ουραίου τμήματος. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης Εύκαμπτο σωλήνα μήκους τεσσάρων περίπου μέτρων, υδροληψίας. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Ουραίο πτέρωμα. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΒραχίονες ελέγχου βήματος, σημεία στήριξης ρίζας πτέρυγας, κεφαλή κύριου στροφείου. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΚύριος τροχός. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΕύκαμπτος σωλήνας μήκους τεσσάρων περίπου μέτρων, υδροληψίας. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSikorsky S-64 Skycrane-Ελικόπτερο-γερανός, μισθωμένο από την εταιρεία ICSS για λογαριασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΕξαγωγή καυσαερίων κινητήρα. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Το water cannon, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του πιλοτηρίου, εκτοξεύει με ακρίβεια στενή δέσμη νερού σε απόσταση τουλάχιτον πενήντα μέτρων από το ελικόπτερο. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΘέση-χειριστή φορτίων. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης Στροβιλοκινητήρας Pratt Whitney T73-P-1 (JFTD12A-4A). Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςΕύκαμπτος σωλήνας μήκους τεσσάρων περίπου μέτρων, υδροληψίας. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSikorsky S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSikorsky S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Sikorsky S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSikorsky S-64 Skycrane. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα