Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελληνική Αερ.
     
Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου , Αεροσκάφη , Βλήματα αέρος-εδάφους, Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ)


SA.341 Gazelle
Ελαφρύ Ε/Π πολλαπλών ρόλων

   

SA.341 Gazelle. Πρώτη πτήση: 1967 © Markos Andreou

Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Μάρκου Ανδρέου


Αναπτύχθηκε ως ένα ελαφρύ Ε/Π πολλαπλών ρόλων για το στρατό της Γαλλίας αρχικά ως Χ-300. Η ομοιότητα του με το SA.318C Alouette II ήταν εμφανής, αφού  ήταν εξοπλισμένο με τον ίδιο κινητήρα και μετάδοση. Ωστόσο, αντίθετα  με το SA.318C, έφερε επανασχεδιασμένη καμπίνα, νέα κεφαλή κύριου στροφείου,  αεροδυναμικά καλύτερη άτρακτο η όποια φιλοξενούσε δυο θέσεις χειριστών και διπλά χειριστήρια.

Το Ε/Π ήταν εξοπλισμένο με  ένα άκαμπτο κύριο στροφείο τύπου Bolkow με ουραίο στροφείο τύπου Fenestron, ενσωματωμένο στο κάθετο σταθερό. Το πρωτότυπο SA 340.001 πέταξε πρώτη φόρα στις 7 Απριλίου 1967 και το δεύτερο πέταξε στις 12 Απριλίου 1968.

Επίσης το Ε/Π κατασκευάστηκε και από τη Westland στην Αγγλία για λογαριασμό του βρετανικού στρατού.

Το Gazelle πέτυχε τρία νέα ρεκόρ ταχύτητας της κατηγόριας του, κερδίζοντας έτσι το διεθνές ενδιαφέρον.

Η Γαλλική έκδοση του Gazelle πρωτοπέταξε στις 6 Αυγούστου 1971 (SA 341.1001). Το «341» είχε μεγαλύτερη καμπίνα, μεγαλύτερο ουραίο πτέρωμα και βελτιωμένο κινητήρα. Η έκδοση αυτή παράχθηκε σε πολλές εκδόσεις τόσο για πολιτική όσο και για στρατιωτική χρήση.  

Το Gazelle προωθείται από ένα  στροβιλοκινητήρα της Turbomeca “Astazou” III που είναι εγκατεστημένος  στο επάνω τμήμα της ατράκτου και φέρει ειδικό σύστημα για περιορισμό του υπέρυθρου ίχνους. Το ξηρό βάρος του κινητήρα ανέρχεται περίπου στα 160 κιλά.

Τα εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα του Ε/Π ανέρχονται σε 545 λίτρα και χωρίζονται σε δυο τμήματα (το ένα κάτω από το χώρο αποσκευών). Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για την εγκατάσταση μιας πρόσθετης δεξαμενή των 200 λίτρων στο οπίσθιο τμήμα της καμπίνας. Απόθεμα λαδιού 14,6 λίτρα για τον κινητήρα και 3,5 λίτρα για τον μειωτήρα.

Το κύριο στροφείο έχει 3 πτέρυγες με άκαμπτο  σύνδεσμο.  Η ταχύτητα (peripheral velocity) στις άκρες των πτερύγων φτάνει τα 208 m/sec.
Το ουραίο στροφείο είναι διαμέτρου 0,695 μέτρων  με άκαμπτο σύνδεσμο και διαθέτει 13 πτερύγια. Η ουραία δοκός είναι οβάλ τομής και φέρει  κάθετο σταθερό. Διαθέτει οριζόντιο σταθερό με εκπέτασμα 1,93 μ και επιφάνεια 1,8 τ.μ. Το σύστημα προσγείωσης είναι τύπου «σκι».

Οπλισμός
Ο οπλισμός διακρίνεται σε: δυο φορείς ρουκετών των  70 mm, δυο βλήματα αέρος-αέρος AS.12, μέχρι τέσσερα αντιαρματικά βλήματα τύπου «TOW», δυο πολυβόλα των 7,62 mm ή ένα πυροβόλο GIAT των 20 mm.

Εκδόσεις:
SA.341B (Gazelle AH. Mk. I) Έκδοση για το Βρετανικό στρατό
SA.341C (Gazelle HT. Mk.II) Εκπαιδευτική έκδοση για το πολεμικό ναυτικό Αγγλίας
SA.341D (Gazelle HT. Mk.III) Εκπαιδευτική έκδοση για τη RAF
SA.341E (Gazelle HCC. Mk.IV) Ε/Π επικοινωνιών για τη RAF
SA.341F Έκδοση για το Γαλλικό στρατό
SA.341F/Canon Ε/Π εγγύς υποστήριξης εξοπλισμένο με πυροβόλο M621 των 20 mm.
SA.341G Πολιτική έκδοση
SA.341J Πολιτική έκδοση με βάση SA 342L.
SA.341H Στρατιωτική έκδοση του SA.341F-εξαγωγής
SA.341 K Στρατιωτική έκδοση για εξαγωγές σε ζεστό κλίμα.
SA.341 L Στρατιωτική έκδοση με βάση το SA 342J
SA.341 M Γαλλική έκδοση αντιαρματικού Ε/Π, εξοπλισμένο με τέσσερα βλήματα Euromissile HOT και SFIM APX M397.
SOKO SA-341H Partizan Ε/Π κρούσης και αναγνώρισης κατασκευάζεται από την Γιουγκοσλαβική  SOKO κατόπιν άδειας. Φέρει οπλισμό: 4 αντιαρματικά βλήματα τύπου PUR-62 Falanga (AT-2) ή PUR-64 Malytka (AT-3) ή δυο βλήματα αέρος-αέρος Strela.
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Aerospatiale
ΤΥΠΟΣ
Ελαφρύ Ε/Π πολλαπλών ρόλων
ΠΛΗΡΩΜΑ
1-2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Turbomeca Aztazou IIIA
Μέγιστη ισχύς, kW
1 x 440
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος , m
9,53
Μήκος ατράκτου, m
-
Διάμετρος κύριου στροφείου, m
10,50
Διάμετρος ουραίου στροφείου, m
0,695
Ύψος Ε/Π, m
3,28
ΒΑΡΗ
Βάρος κενό, kg
920
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
-
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
1.800
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
445 + προαιρετικά 290
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
310
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
264
Εμβέλεια , km
670
Ακτίνα δράσης, km 360
Βαθμός ανόδου, m/min
540
Δυναμική οροφή, m
5.000
Στατική οροφή, m
2.850
Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο, kg
3 επιβάτες ή 700 kg με εξωτερική ανάρτηση
ΟΠΛΙΣΜΟΣ ( προαιρετικά ) Ένα πυροβόλο GIAT M 621 των 20 mm. Βάρος οπλικού φορτίου-500 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 2. Ικανότητα μεταφοράς δυο ατρακτίδια πολυβόλων ΑΑ52 των 7,62 mm ή FN-MAG ή 2 βλήματα αέρος-επιφάνειας AS.12  ή 2x2 AS.11 ή 2x2 αντιαρματικούς πυραύλους τύπου TOW ή δυο βλήματα Thomson-Brandt 68-7 (7x68 mm) ή 68-12 (12x68 mm)  ή Matra HALMA 12x68 mm ή κάλαθοι των 70 mm ή μη κατευθυνόμενα βλήματα των 80 mm.   
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle

Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle Gazelle

Gazelle Gazelle Gazelle

 

Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα