Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Ελληνική Αερ.
     
Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου , Αεροσκάφη , Βλήματα αέρος-εδάφους, Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΥΕΜΕΑ)


AB.205 A-1

Ε/Π πολλαπλού ρόλου

   

Huy

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


Η μεγάλη  επιτυχία του Bell UH-1A/B Iroquois  οφείλεται στην πολύ καλή σχεδίασή του. Το Ε/Π αυτό μπορούσε εύκολα να τροποποιηθεί σε σύντομο χρόνο. 

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 η Bell  πρότεινε μια εξελιγμένη έκδοση Ε/Π με βάση το Model 204  με μεγαλύτερη άτρακτο και μεγαλύτερο εσωτερικό χώρο, αυξάνοντας έτσι την δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 14 στρατιώτες ή έξι φορεία ή μέχρι 1.814 κιλά φορτίου εσωτερικά. Δεν άργησαν και οι πρώτες παραγγελίες έτσι το 1960 ο αμερικανικός στρατός υπέγραψε ένα συμβόλαιο με την Bell για την αγορά επτά ελικοπτέρων, κυρίως για δοκιμές. Όλα τα ελικόπτερα έφεραν στρατιωτική ονομασία YUH-1D ενώ η επίσημη ονομασία της Bell, ήταν Bell Model 205.

Πέταξε για πρώτη φορά στις 16 Αυγούστου 1961 ενώ το πρώτο UH-1D παραδόθηκε στις 9 Αυγούστου 1963. Τα πρώτα Ε/Π της σειράς ήταν εξοπλισμένα με κινητήρες της Avco Lycoming T53-L-11 των 820 kW, οι δεξαμενές καυσίμων είναι χωρητικότητας 832 λίτρων. Δυο επιπλέον δεξαμενές των 568 λίτρων μπορούν να τοποθετηθούν στην καμπίνα.

Η έκδοση του UH-1D κατασκευάστηκε σε μεγάλο αριθμό για τον Αμερικανικό Στρατό, καθώς και εξάχθηκε σε διάφορες χώρες. Άλλα 332 (552) UH-1D  κατασκευάστηκαν κατόπιν άδειας, από την Dornier στην Δυτική Γερμανία.

Το UH-1D αντικαταστάθηκε από το UH-1H που έφερε βελτιωμένο και ισχυρότερο κινητήρα Avco Lycoming T53-L-13 των 1.044 kW.

Οι πρώτες παραδόσεις του UH-1H για τον Αμερικανικό Στρατό άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 1967.  Με την ολοκλήρωση της παράδοσης  στο στρατό, τερματίστηκε η παραγωγή της έκδοσης αυτής. Εκτός από τον Αμερικανικό Στρατό, η έκδοση αυτή εξάχθηκε και σε άλλες χώρες: 9 Ε/Π UH-1H για πολεμική αεροπορία της Νέας Ζηλανδίας, ενώ άλλα 118 Ε/Π κατασκευάστηκαν  κατόπιν αδείας, από την Taiwan.

Στις εκδόσεις UH-1H συμπεριλαμβάνεται και το CH-118 (αρχικά CUH-1H). Κατασκευάστηκαν από την Bell για λογαριασμό της Καναδικής Πολεμικής αεροπορίας. Συνολικά παραδόθηκαν 10 Ε/Π στις 6 Μαρτίου 1968. Υπήρχε και   έκδοση έρευνας- διάσωσης, HH-1H με βάση το CH-118. Στις 4 Νοεμβρίου 1970 εντάχθηκαν στην USAF  30 Ε/Π της έκδοσης αυτής, ενώ οι παραδόσεις συνεχίστηκαν μέχρι το 1973.

Οι εκδόσεις UH-1D/H χρησιμοποιήθηκαν σε αποστολές στην Νοτιοανατολική Ασία, στις ειδικές επιχειρήσεις στο Λάος, στην Καμπότζη και στις περιοχές του Βόρειου Βιετνάμ.  Ένας μικρός αριθμός της έκδόσης UH-1H τροποποιήθηκε για αποστολές ηλεκτρονικών αντιμέτρων με χαρακτηριστικό EH-1H. Το 1981 άρχισαν και οι πρώτες παραδόσεις του EH-1H με εκσυγχρονισμένα ηλεκτρονικά συστήματα. 

Άλλα τέσσερα Ε/Π UH-1H τροποποιήθηκαν για το πρόγραμμα SOTAS (Stand-Off Target Acquisition System)  και αξιολογήθηκαν από τον Αμερικανικό Στρατό. Το πρόγραμμα αφορούσε την εγκατάσταση ραντάρ που θα παρείχε πληροφορίες του πεδίου μάχης σε πραγματικό χρόνο. Παρ’ όλα αυτά, το Ε/Π θα παραμένει σε υπηρεσία στον Αμερικανικό Στρατό και τις ένοπλες δυνάμεις πολλών άλλων χωρών αρκετά χρόνια ακόμα.

Επίσης η Bell εξέλιξε και μια πολιτική έκδοση Model 205A-1 (με βάση το UH-1H), εξοπλισμένο με κινητήρα Avco Lycoming T53-L-13B των 1.044 kW. Τα εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα ανέρχονται σε 814 λίτρα και υπάρχει δυνατότητα αύξησης τους μέχρι 1.495 λίτρα. Το ελικόπτερο μπορεί εύκολα να τροποποιηθεί σε μεταγωγικό ασθενοφόρο, σε VIP, σε ιπτάμενο γερανό και για έρευνας και διάσωσης (SAR). Η μεταφορική ικανότητα παραμένει στα ίδια επίπεδα, περίπου 14 άτομα. 

Η ιταλική Agusta κατασκευάζει, κατόπιν αδείας, την έκδοση «205»  με ονομασία ΑΒ.205 Α -1, ενώ παραγόταν και από την Ιαπωνία ως Fuji-Bell Model 205 A-1.

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Bell
ΤΥΠΟΣ
Ε/Π πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1-2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
2 x Textron Lycoming T53-L-13
Μέγιστη ισχύς, kW
1 x 1044
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
12,77
Διάμετρος κύριου στροφείου, m
14,63
Διάμετρος ουραίου στροφείου, m
2,59
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
-
Ύψος Ε/Π, m
4,42
ΒΑΡΗ
Βάρος κενό, kg
2.363
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
4.100
Μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
4.310
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, lt
840 + προαιρετικά 1.128
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
222
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
204
Εμβέλεια, km
511
Δυναμική οροφή, m
5.910
Στατική οροφή, m
4.145
Βαθμός ανόδου, m/min
535
Ωφέλιμο φορτίο, kg
Μεταφορά 14 στρατιωτών ή 6 φορείων ή 1.759 κιλών φορτίου (εσωτερικά) και με εξωτερικό γάντζο.
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
-
     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

UH-1H Huey © K. Panitsidis UH-1H Huey © K. Panitsidis

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα