Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Πτερυγόπλοια
     
ΠΤΕΡΥΓΟΠΛΟΙΑ


LUN (Σχέδιο 903)
Πτερυγόπλοιου-rocket carrier

   

Lun  Πτερυγόπλοιου-rocket carrier. Πρώτη πτήση: 1987

 

Η ανάπτυξη του «Lun» (πτερυγόπλοιου-rocket carrier)  άρχισε την δεκαετία του ‘70 με την κατασκευή του πρωτότυπου το 1985. Το Lun είναι εφοδιασμένο με οκτώ στροβιλοκινητήρες τύπου ΝΚ-87 (ειδικά σχεδιασμένους για θαλασσινό περιβάλλον), μέγιστης ώσης 13.000 kg έκαστος, τοποθετημένους μπροστά από το πιλοτήριο. Η σχεδίαση του «Lun» θυμίζει ένα υβριδικό σκάφος, σχεδιασμένο σαν ένα  αεροπλάνο με τραπεζοειδή πτέρυγα και με ουραίο πτέρωμα σχήματος «Τ». Η καρίνα του είναι  σχεδιαστικά ίδια με του «Orlyonok» (π.χ. υδροδυναμικό πέδιλο).

Ο μόνιμος οπλισμός του «Lun» είναι 6 – βλήματα προσβολής πλοίων επιφανείας 3Μ-80Ε MOSKIT και είναι εγκαταστημένοι σε κυλινδρικούς εκτοξευτές πάνω στην ράχη του. Ο πύραυλος προορίζεται για την προσβολή πλοίων επιφανείας εκτοπίσματος μέχρι 20.000 ton., εχθρικών ναυτικών δυνάμεων, αμφίβιων επιχειρήσεων,  νηοπομπών ή μονα
χικών σκαφών, συμβατικής τεχνολογίας αλλά και  υδροπτέρυγα και σκάφη τύπου Hovercraft. Διαθέτει υψηλή αντοχή στα αντίμετρα και σε περιβάλλον ισχυρής ραδιενεργής ακτινοβολίας (π.χ. πυρηνική έκρηξη).  Στο σύστημα ελέγχου και καθοδήγησης του βλήματος συμπεριλαμβάνεται, εκτός από το σύστημα INS και σύστημα ενεργητικής - παθητικής τερματικής καθοδήγησης δεδομένων. Η πιθανότητα προσβολής ομάδας στόχων είναι 99%, ενώ για τις  νηοπομπές,  94%.

Το ελάχιστο ύψος πλεύσης του Moskit εγκλωβισμού στόχου στο αρχικό στάδιο είναι περίπου 20 m από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ στο τελικό στάδιο 7 m. Το βλήμα έχει μεγάλη ευελιξία, που του επιτρέπει  να πραγματοποιεί ελιγμούς 10+g κατά των Α/Α. Η αεροπορική έκδοση του πύραυλου είναι μια εξέλιξη του ναυτικού βλήματος 3Μ80.

Lun
Πτερυγόπλοιου-rocket carrier Lun (Σχέδιο 903)
Πτερυγόπλοιου-rocket carrier Lun (Σχέδιο 903)

To πλήρωμα αποτελείται από 10 άτομα, ενώ μπορεί να μεταφέρει ακόμα και 300 - 500 άτομα στη διαμόρφωση για αμφίβιες επιχειρήσεις. Το πτερυγόπλοιο είναι εφοδιασμένο με ένα πανίσχυρο ραντάρ μάλλον τύπου Εκράν (εκσυγχρονισμένο), για αυτόματη πτήση. Μπροστά βρίσκεται το ραντάρ προειδοποίησης συγκρουσης τύπου Εκράν-4 και επιπλέον εξοπλισμός σε μεγάλα καλύμματα στο κάθετο σταθερό.
Η πρώτη πτήση του πραγματοποιήθηκε το 1985 στη θάλασσα της Κασπίας. Στα 5-6 μποφόρ μπορεί με μεγάλη ευκολία να απονηωθεί και να προσνηωθεί.

Η έκδοση του μάχιμου πτερυγόπλοιου είναι η μοναδική, ενώ μια δεύτερη υπέστη μετατροπές, αφαιρέθηκε ο οπλισμός και προορίζεται για έρευνα και διάσωση. Ανεπίσημες πήγες αναφέρουν ότι το μοναδικό πτερυγόπλοιο είναι αραγμένο σε κάποια  Ναυτική βάση.

Εκδόσεις:
Πτερυγόπλοιο έρευνας και διάσωσης «Spasatel»

Κατασκευάστηκαν δυο πτερυγόπλοια «Lun» του ίδιου τύπου από τα όποια ένα μέχρι σήμερα παραμένει ενεργό στο Ναυτικό, ενώ το δεύτερο υπέστη μετατροπές, (αφαιρέθηκε ο οπλισμός) και προορίζεται για έρευνα και διάσωση. Το προωθητικό σύστημα αποτελείται από οκτώ κινητήρες τύπου ΝΚ-87 (ειδικά σχεδιασμένους για θαλασσινό περιβάλλον) μέγιστης ώσης 13000 kg έκαστος, τοποθετημένους μπροστά από το πιλοτήριο,  ενώ υπάρχει  δυνατότητα επιλογής των κινητήρων  Rolls Royce (6). Το   «Spasatel» έχει ικανότητα  ν' αποθαλασσωθεί (η προσθαλασσωθεί) με 5 μποφόρ (ύψος κύματος 2,5–3 μέτρα) και να λάβει ύψος πτήσης πάνω από 1 μέτρο, χωρίς περιορισμούς.
Το «Spasatel» είναι εφοδιασμένο με ένα πανίσχυρο ραντάρ-ναυσιπλοΐας, ραδιοναυτιλιακό εξοπλισμό τελευταίας γενιάς, για αυτόματη πτήση. Μπροστά βρίσκεται το ραντάρ προειδοποίησης σύγκρουσης. Η κατασκευή του «Spasatel» αποτελείται από   κράμα  αλουμινίου-μαγνησίου.

Η πρώτη πτήση της έκδοσης έρευνας και διάσωσης, προς το παρόν  έχει ανασταλεί.
Το «Spasatel» (το οποίο βασίστηκε στο «Lun») αναπτύχθηκε επίσης σε τρεις εκδόσεις από την ρωσική CHDB. Η 300-θέσια έκδοση του («Spasatel-2») προορίζεται για έρευνα και διάσωση, η 472-θέσια Lun-P (με βάση το «Spasatel-2») με δυνατότητα να επιχειρεί σε ύψη από 1-4 m (μέχρι 3.000 m ύψος μεταφοράς) με ταχύτητα 450-550 km/h, η έκδοση MTR- με βάση το «Spasatel-2») το οποίο προορίζεται για μεταφορά φρέσκων ψαριών  (τρόφιμα, λαχανικά και φρούτα) από τις εγκαταστάσεις της αλιείας προς τους καταναλωτές και η έκδοση του επιβατικού πτερυγόπλοιου με βάση το «Spasatel-2» αναπτύχθηκε ειδικά για την μεταφορά επιβατών και φορτίων στις περιφερειακές διαδρομές. Τα νέα πτερυγόπλοια έχουν αρκετές ομοιότητες με τον προκάτοχο τους «Lun» και το «Orlyonok») κυρίως στην άτρακτο, στις πτέρυγες και το ουραίο πτέρωμα.

Με τους κινητήρες των σκαφών θα είναι τοποθετημένοι μπροστά ακριβώς, από την πτέρυγα. Στα πτερυγόπλοια παραγωγής θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ των παρακάτω κινητήρων: Kuznetsov (8 x NK-87) ή Aviadvigatel (6 x PS-90) ή έξι  κινητήρες της Rolls Roys. Όλοι οι παραπάνω κινητήρες θα αποδίδουν μέγιστη ώση της τάξης των 13.000-16.000 kg έκαστος.  Ικανότητα μεταφοράς business class μέχρι 230 επιβατών και πρώτης κατηγόριας 162 επιβάτες. Ως μεταγωγικό παρέχει δυνατότητες μεταφοράς  20 αυτοκίνητων, ή μικρά  λεωφορεία, ή κοντέϊνερ των 3 t τύπου VUK-3x3, ή ωφέλιμο φορτίο μέχρι 40.000 kg.

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Πτερυγόπλοιου-rocket carrier Lun (Σχέδιο 903). Σχέδιο: Κων/νος Πανιτσίδης
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
Μέγιστο βάρος απονήωσης, kg
380.000
Ωφέλιμο φορτίο, kg
137.000
Μήκος, m
73,80
Ύψος, m
19,2
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
44,00
Εκπέτασμα οριζόντιου πτερώματος, m
-
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
550,00
Ταχύτητα, km/h
500
Κινητήρες, (τύπος)
8 x NK-87 μπροστά
Μέγιστη ώση, kg
8 x 13.000
Επιχειρησιακή οροφή, m
5 μέχρι 300
Εμβέλεια, km
2.500-3.000
Αριθμός επιβατών, άτομα
-
Πλήρωμα, άτομα
10
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα