Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials  
 
Αρχική Σελίδα
Καταστροφές
     
Αεροπορικά δυστυχήματα, Ατυχήματα και απώλειες


Tu-154 # 85845
Ατυχήματα και απώλειες

   
Tu-154 © Konstantinos Panitsidis
Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη

Tu-154 # 85845
Vladivostok Avia

3 Ιουλίου 2001, ένα  Αφος Tu-154 της εταιρείας Vladivostok Avia, πτήση Ekaterinburg – Vladivostok, με ενδιάμεσο σταθμό (Irkutsk), συνετρίβη  δίπλα  στην πόλη  Irkutsk. Και οι 145 επιβάτες του σκοτώθηκαν.

Το Tu-154 (Νο σκάφους 85845) της ρωσικής εταιρείας Vladivostok Avia, εκτελούσε μια συνηθισμένη πτήση από το Ekaterinburg για Vladivostok, στις 3 Ίουλου 2001, ώρα  21: 05 (ώρα Μόσχας) εξαφανίστηκε από το ραντάρ  του αεροδρομίου Irkutsk, το Tu-154.
Μετά από λίγο στο πύργο έλεγχου άρχισαν να καταφτάνουν οι πρώτες πληροφορίες από πολίτες ενός χωριού (Burdakovka) που λέγανε για μια έκρηξη αεροπλάνου. Σε μια απόσταση 34 χλμ από την πόλη του Irkutsk και 4 χλμ από το χωριό Burdakovka, συνετρίβει το Αφος από ύψος 850-800 μέτρα και τα τμήματα διασκορπίστηκαν σε μια επιφάνεια 500 μ2. Αμέσως σχεδόν στο τόπο της τραγωδίας έφτασαν οι πρώτες μονάδες έκτακτων αναγκών και απόκλεισαν την περιοχή.
Μετά από λίγο βρέθηκαν και τα τρία μαύρα κουτιά σε αρκετή καλή κατάσταση. Το περίεργο όμως είναι οτι το Αφος, κατά την πτώση του, ήταν 180ο  αντίθετα  προς το αεροδιάδρομο ( αυτό είχε ως συνέπεια κατά τις πρώτες προσεγγίσεις το Αφος να έχει μπει σε περιδίνηση). Τα ΜΜΕ ανέφεραν διάφορες εκδοχές όπως ότι το Αφος έπεσε από την έλλειψη καύσιμου, υπερφορτώθηκε,  δημιουργήθηκε πυρκαϊά στο Αφος, βόμβα  κ.α., όμως ένα πράγμα δεν ακούστηκε: «ανθρώπινος παράγοντας».

Με δηλώσεις ο πύργος έλεγχου επιβεβαίωσε ότι είχαν πολύ καλή επαφή μαζί με το πλήρωμα, σύμφωνα με των ελεγκτή το πλήρωμα  εκτελούσε την προσγείωση του σύμφωνα με όλους τους κανόνες και τίποτα ασυνήθιστο δεν είχαν παρατηρήσει.

Το συγκεκριμένο Αφος χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς της Vladivostok  Avia αρκετά αξιόπιστο (ημερομηνία κατασκευής 1986). Το συγκεκριμένο Αφος αποκτήθηκε  από την Κίνα πριν από δυο μήνες.

Σύμφωνα με την απομαγνητοφώνηση  η πτήση του Tu-154 ήταν κανονική χωρίς καμία παρατήρηση μέχρι  τα τελευταία λεπτά πριν την συντριβή του – η πρώτη προειδοποίηση ενεργοποιήθηκε στις 17:07:45. Μετά από 26 δευτερόλεπτα ένα μέλος από το πλήρωμα είπε της τελευταίες λέξεις,   και 11 δευτερόλεπτα αργότερα το Tu-154 συνετρίβει.

Η ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΟΜΙΛΙΩΝ ΤΟΥ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΕΛΕΓΧΟΥ. (όπως έχει δημοσιευτεί στα ρωσικά ΜΜΕ).

3 Ιούλιος 2001, Tu-154  πλησιάζει το αεροδρόμιο του Irkutsk
......
16:58:32, Ελεγκτής-85545, Irkutsk-προσέγγιση 85545, καλησπέρα, πορεία 282ο , απομάκρυνση 80 χλμ., στο τρίτο αριστερά, κατεβαίνετε στα 2700

16:58:48, πρώτος πιλότος Tu-154-845, στο τρίτο  κατεβαίνω στα 2700

16:59:25, ο ίδιος-Κανονικά πάμε

.......

17:07:23, πρώτος πιλότος-Eτσι, ελάττωση  ταχύτητας .........

17:07:25, ο ίδιος-Κατεβαίνουμε

17:07:27, ο ίδιος-850, ισχύ 70

..........

17:07:37, ναυτίλος-Κ 850 πλησιάζουμε ............

17:07:44, ναυτίλος-850

17:07:45, πρώτος πιλότος-850 (ύψος 850 μέτρα)

17:07:45,5, η πρώτη ενεργοποίηση της προειδοποίησης-ενεργοποιήθηκε φωνητική ένδειξη « αυτόματη γωνία προσβολής-υπερφόρτωση Αφους», διάρκεια 1,5 δευτερόλεπτα ( φωνητική ένδειξη έδειξε ότι το μπροστινό  τμήμα του Αφους (η μύτη του)  έχει σηκωθεί πολύ πάνω, από το επιτρεπόμενο όριο για την ταχύτητα που έχουν)

17:07:47,2-ενεργοποιήθηκε η φωνητική ένδειξη με την ένδειξη απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου

17:07:49, πρώτος πιλότος-Γαμώτο , τι διάολο.......;

17:07:51, ο ίδιος-Ταχύτητα!

17:07:52, ?-(Κάτι ακαθόριστο συζητούν)

17:07:53, πρώτος πιλότος-(Όχι καθαρά) .......Γαμώτο, αύξηση

17:07:53,5, δεύτερος πιλότος-Stop! Stop! Που! Που!

17:07:55, πρώτος πιλότος-Stop! Stop! Stop!

17:07:55,5, ναυτίλος-Eτσι, έτσι, έτσι

17:07:57, πρώτος πιλότος-Βγαίνουμε !

17:07:58, ναυτίλος-Σιγά, Σιγά, Σιγά (το Αφος άρχισε  την πτώση του αριστερά,  ο δεύτερος πιλότος άρχισε να το ισιώνει , ενώ ο πρώτος πιλότος  δίνει την εντολή στον δεύτερο πιλότο για την αύξηση ταχύτητας. Ο ναυτίλος λέει να κάνουν ίσιωμα της  στροφής για να βγουν σιγά. Αυτή είναι η εκδοχή της επιτροπής)

17:07:59, δεύτερος πιλότος-Ας δώσουμε δεξιά!

17:08:01-φωνητική ένδειξη αισθητήρα ράδιο-υψόμετρου, με  διάρκεια 4 δευτερόλεπτα, ενώ η ενεργοποίηση φωνητικής ένδειξης, συνεχιζόταν μέχρι το τέλος, η φωνητική ένδειξη αισθητήρα ράδιο-υψόμετρου έδειχνε ότι το Αφος ήταν πολύ χαμηλά.

17:08:02, ?-Ισχύ! Αύξηση!

17:08:05, ?-Ισχύ!

17:08:06, ιπτάμενος μηχανικός-(όχι καθαρά).........Εχω!

17:08:08, ?-Ισχύ! Αύξηση!

17:08:09,5, δεύτερος πιλότος-μέγιστη ισχύ απογείωσης (take-off regime)! Θεέ μου!

17:08:10,5, ιπτάμενος μηχανικός-ισχύ απογείωσης (take-off)!

17:08:11,5, ?  ( όπως τυπώθηκε  στα ΜΜΕ-η τελευταία φράση του πρώτου πιλότου ήταν)-εμπρός, αεί, την βάψαμε! ( ενώ η επίσημη εκδοχή,  στα τελευταία δευτερόλεπτα το Αφος μπήκε σε οριζόντια περιδίνηση (περιστροφή) και αυξάνοντος απότομα τα φορτία, ήταν ως αποτέλεσμα  το πλήρωμα να χάσει τις αισθήσεις τους).

17:08:16 φωνητική ένδειξη αισθητήρα ράδιο-υψόμετρου, διάρκειας 6 δευτερόλεπτα.

Στο Αφος βρίσκονταν 133 επιβάτες και  9 άτομα του πληρώματος από τους οποίους οι 6 ήταν μωρά, και 10 πολίτες της Κίνας. Όλοι οι επιβάτες σκοτώθηκαν. 

Το Αφος Tu-154 συνετριβή 34 χλμ., από το αεροδρόμιο του Irkutsk.

Το συμπέρασμα είναι ότι η πτώση οφείλετο στην μη αποτελεσματική συνεργασία του κυβερνήτη με τον συγκυβερνήτη ενώ ο συγκυβερνήτης δεν έκανε τις σωστές κίνησης που του έλεγε ο κυβερνήτης. Αυτό ίσως οφείλεται στις  ψυχολογικές καταστάσεις, και την φόρτωση πολλών ωρών πτήσης  που ανέρχονται εβδομαδιαία στις 40 ώρες! (όταν οι κανονισμοί ορίζουν 60-80 ώρες το μήνα). Ίσως και αυτό είναι ένας λόγος παραπάνω για τη μη αποτελεσματική συνεργασία του πληρώματος.

Στατιστικά  μέχρι τις αρχές του 2000, τα αεροπορικά ατυχήματα οφείλοντο:
85% - σε ανθρώπινο παράγοντα
10% - αστοχία υλικού
5% - καιρικά φαινόμενα

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Tu-154 © Konstantinos Panitsidis
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Tupolev
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Αεροσκάφος μικρών και μεσαίων αποστάσεων
ΠΛΗΡΩΜΑ
4, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
3 x NK-8-T
Μέγιστη ώση, kg
3 x 9.500
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
47,90
Υψος Α/φους, m
11,40
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
37,55
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
201,45
ΒΑΡΗ
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
94.000
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
-
Βάρος κενό, kg
50.775
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
39.750
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
950
Ταχύτητα ταξιδιού, km/h
-
Εμβέλεια μεταφοράς, km
6.600
Εμβέλεια, km
2.750-3.740
Επιχειρησιακή οροφή, m
12.000
Ωφέλιμο φορτίο
Μεταφορά 160/180 επιβατών στην συμπιεζόμενη καμπίνα ή φορτίου 17-18.000 kg.
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
-

 

Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα