Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά

Tu-95 MS Bear-H
Στρατηγικό βομβαρδιστικό «95-MS» αεροσκάφος «V-MS»
   

Tu-95 MS Bear-H. Πρώτη πτήση: 1979. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη

Το ρωσικής κατασκευής στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-95 είναι ένα από τα πλέον δημοφιλή βομβαρδιστικά που παραμένουν ενεργά πάνω από μισό αιώνα (χάρη στις αναβάθμισεις που υπέστη κατά την διάρκεια της εκμετάλλευσης τους). Το Tu-95 κατασκευάσθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 50 και την ένταξη του στο οπλοστάσιο το 1955. Χάρη στην επιτυχημένη του κατασκευή και τις συνεχόμενες αναβαθμίσεις έχει δυνατότητα να παραμείνει ενεργό μέχρι το 2010.

Σε υπηρεσία
37η ΣΤΡΑΤΙΑ

22η Αεροπορική μεραρχία με βάση την Αεροπορική Βάση Engels
- 184o TBAΡ Αεροπορικό Σύνταγμα - Αεροπορική βάση Engels

326η Αεροπορική μεραρχία με βάση την Αεροπορική βάση Ukrainka
- 182o GTBAP Αεροπορικό Σύνταγμα - Αεροπορική βάση Ukrainka
- 79o TBAP Αεροπορικό Σύνταγμα - Αεροπορική βάση Ukrainka

43το Κέντρο αξιολόγησης Αεροπορικής Μάχης και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης-Πληρωμάτων - Αεροπορική βάση Ryazan (Dyagilevo)

Επιχειρησιακή δράση:
Μετά από την απουσία περίπου 10 ετών οι παραβιάσεις εναερίου χώρου των γειτονικών χωρών επανήλθαν στο προσκήνιο και ειδικά ενεργή δράση υπήρξε το έτος 2008 που, παραβιάζοντας τον εναέριο χώρο της Ιαπωνίας, προσέγγισε σε χαμηλό ύψος το αεροπλανοφόρο USS Nimitz (σ.σ. πιθανώς "έσπασαν" το σύστημα αεράμυνας του Αμερικανικού Ναυτικού στην περιοχή του δυτικού Ειρηνικού ωκεανού), ενώ την ίδια χρονιά παραβιάζουν τον εναέριο χώρο της Κορέας και πλησιάζει το αεροπλανοφόρο USS Nimitz που έπλεε κοντά στις ακτές, ενώ παραβιάζουν και τον εναέριο χώρο της Αλάσκας. Οι παραβιάσεις συνεχιστήκαν και σε άλλες χώρες όπως: οι ακτές της Σκοτίας, εισχώρησαν στην ισλανδική ζώνη επιτήρησης. Αρκετά περιστατικά δεν καταγράφονται και δεν ανακοινώνονται από τις εμπλεκόμενες χώρες.

Tu-95 MS – πρόκειται για μια βαθιά εκσυγχρονισμένη έκδοση του Tu-95. Για πρώτη φορά πρωτοπέταξε το Σεπτέμβριο του 1979. Η παραγωγή του άρχισε το 1981 στο εργοστάσιο του Taganrog, ενώ το 1983 μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο στο Kuibyshev.
Το βασικό βομβαρδιστικό που θα εκσυγχρονιστεί θα είναι το μοντέλο  Tu-95MS Bear-H. Ο εκσυγχρονσιμός θα στρέφεται φυσικά στην ναυτιλεία, τις επικοινωνίες και τα συστήματα αυτοπροστασίας, αφού τα 65 αεροσκάφη του τύπου της ρωσικής αεροπορίας παρήχθησαν μεταξύ ‘84 και ’92 είναι σχετικώς πρόσφατα , με λίγες ώρες και δεν χρήζουν ιδιαίτερης δομικής αναβάθμισης.

Tu-95MS Μπρoστινό τμήμα ατράκτου. Σχεδίο: Πανιτσίδης Κων/νος
Tu-95MS Μπρoστινό τμήμα ατράκτου

Πάντως, σύμφωνα με το παλαιότερο  σοβιετικό σύστημα της άκαμπτης προγραμματισμένης συντήρησης, τα παλαιότερα θα φτάσουν τις προγραμματισμένες ώρες ζωής το 2005 και προβλέπεται ότι θα παραταθεί η χρήση τους μέχρι το 2010 τουλάχιστον. Είναι άγνωστο αν αυτό σημαίενι δομική αναβάθμιση ημίσειας ζωής ή μια καλύτερη αξιοποίηση της διαθέσιμης πτηρικής ζωής με περισσότερο εύκαμπτα προγράμματα επιθεώρησης , εκτίμησης και συντήρησης. Το βασικό στοιχέιο του εκσυγχρονσιμού θα είναι η πιστοποίηση του νέου, υποηχητικού πλην χαμηλής παρατηρησιμότητας βλήματος πλεύσης Χ-101, που παραμένει αινιγματικό στη Δύση και δεν έχει καν αποκτήσει ΝΑΤΟϊκό κωδικό. Μέχρι 8 βλήματα του τύπου θα φέρονται, με εμβέλεια εκτιμώμενη μεταξύ 3.000-5.000 χλμ, και υψηλής ακρίβειας ναυτιλεία οπτικής συσχέτισης εδάφους (είναι ακριβέστερη από την αντίστοιχη συσχέτιση μέσω ραντάρ υψηλής ευκρίνειας και ηλεκτρομαγνητικώς παθητική) που επιτρέπει τη χρήση συμβατικής γόμωσης. Η τερματική καθοδήγηση στο στόχο θα είναι τηλεοπτική. Το όπλο είναι περίπου 2,5 τόννων βάρους, και πιαθνολογέιται και η ύπαρξη πυρηνικής εκφαλής εκδόχου, πιθανώς υπό τον κωδικό Χ-102. Ακόμη αινιγματικότερο είναι το θεωρούμενο «μικρό αδελφάκι» του, ένα τακτικό βλήμα, το Χ-SD, με το εκσυγχρονσιμένο Tu-95 να φέρει 14 μονάδες. Το βεληνεκές έναι εμρικές εκατοντάδες χιλιόμετρα, τίμημα της μείωσης του βάρους κατά περίπου 1/3 με ?. Το σύστημα καθοδήγησης είναι το ίδιο, αλλά πιθανότατα θα υπάρχει και αντιπλοϊκή έκδοση με τερματική καθοδήγηση ενεργού ραντάρ και αδρανειακή/δορυφορική καθοδήγηση μεσοπορείας (η οποία πιθανώς αποτελεί μερος και του συστήματος καθοδήγησης του βασικού βλήματος). Το Χ-SD συχνά ταυτίζεται με το Χ-65, που όμως παρουσιάστηκε το 1993 και αποτελούσε έκδοχο του AS-15/X-55, ενός βλήματος πλεύσης προηγούμενης γενιάς (σήμερα αναφέρεται  ένα Χ-555 ως συμβατικά οπλισμένο έκδοχο βλήμα του Χ-55 με βελτιώσεις στην πρόωση και την ναυτιλεια, το οποίο θα οπλίσει τα Τu-95MS και Tu-160). Για να γίνουν αντιληπτές οι αναλογίες, το X-55 θεωρείται αντίστοιχο του AGM-86 ενώ το X-101 είναι συγκρίσιμο του νέου , χαμηλής παρατηρισιμότητας AGM-129. Εδώ τονίζεται ότι ένα παρόμοιο πρόγραμμα, εστιαζόμενο βασικά στην επαύξηση του ορίου ζωής και την χρήση των δύο αυτών βλημάτων, σχεδιαζόταν για το Tu-160 Blackjack- το οποίο φυσικά θα έφερε 12 βλήματα. Όμως , καθώς η Ρωσία κληρονόμησε μόλις 6 αεροσκάφη του τύπου από την ΕΣΣΔ, το προγραμμα εξαρτάται από τις διαπραγματεύσεις με την Ουκρανία, που κληρονόμησε 19 και δεν τα αξιοποιεί επιχιερησιακά. Ομως ζητά μεγάλο τίμημα για την απραχώρηση, ενώ οι Αμερικάνοι πιέζουν να μην πωληθούν στος Ρώσους τα αεροσκάφη, αλλά για παλιοσίδερα, επισείοντας την απαειλή παύσης χρηματοδότησης του.... αφοπλισμού της Ουκρανίας! Το πρόγραμμα λοιπόν αυτό είναι τουλάχιστον επισφαλές, όπως και το μέλλον του εντυπωσιακού Tu-160.

Ταυτόχρονα κατασκευάζονταν δυο υποεκδοσεις του Tu-95 MS:

Tu-95 MS-6. Σχεδίο: Πανιτσίδης Κων/νος

Σχεδιο: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-95 MS-6 τροποποιημένο για μεταφορά βλημάτων στην εσωτερική του αποθήκη και τέσσερα βλήματα στους εξωτερικούς φορείς (συνολικά κατασκευάστηκαν 31 αεροσκάφη).


Tu-95 MS-16. Σχεδίο: Πανιτσίδης Κων/νος
Σχεδιο: Πανιτσίδης Κων/νος

Το Tu-95MS-16 με αυξημένη δυνατότητα μεταφοράς βλημάτων σε εξωτερικούς φορείς ως 10 βλήματα Χ-55, φέρει δε, καινούργιο πυροβόλο GSh-23L, ενώ αναβαθμίσθηκε και το κοκπιτ δημιουργώντας έτσι καλύτερες συνθήκες για το πλήρωμα (κατασκευάστηκαν συνολικά 57 αεροσκάφη).


Η παραγωγή του Tu-95MS συνεχίστηκε μέχρι και το 1992. Κατά την περίοδο της διάλυσης της Σοβιετικής Ένωσης, παρέμεναν 23 αεροσκάφη στην Ουκρανία (ενώ το 1998 τα αεροσκάφη αυτά άρχισαν να καταστρέφονται σταδιακά από την Ουκρανία, ταυτόχρονα υπήρχαν διαπραγμάτευσεις για την επιστροφή ενός αριθμού στην Ρωσία). Η επιχειρησιακή δύναμη των Bear-H ανέρχεται, σε 28 αεροσκάφη Tu-95MS-6 και 35 Tu-95MS-16.
Στις αρχές του ’80 η Ρωσία ανέπτυξε ένα καινούργιο βομβαρδιστικό προοριζόμενο για την αντικατάσταση των Tu-95MS. Μετά την διάλυση της Ρωσίας σχεδόν όλα τα προγράμματα είχαν διακοπεί λόγο μη χρηματοδότησης τους.

Tu-95 MS
Ραντάρ ναυτιλίας και βομβαρδισμού Obzor-MS εγκαταστημένο στο κάτω μέρος του ρύγχους του Tu-95 MS με συνδυασμό του ραντάρ καιρού.Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος   Ο μόνιμος οπλισμός του Tu-95 MS αποτελείται από ένα δίδυμο πυροβόλο GSh-23L, καθοδηγούμενο από ραντάρ στην ουρά. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος
Ραντάρ ναυτιλίας και βομβαρδισμού Obzor-MS © Πανιτσίδης Κων/νος
 
Ο μόνιμος οπλισμός του Tu-95 MS αποτελείται από ένα δίδυμο πυροβόλο GSh-23L. © Πανιτσίδης Κων/νος

Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του Tu-95MS-είναι το ραντάρ ναυτιλίας και βομβαρδισμού Obzor-MS (εγκαταστημένο στο κάτω μέρος του ρύγχους του αεροσκάφους) με συνδυασμό του ραντάρ καιρού. Στον υπόλοιπο εξοπλισμό περιλαμβάνεται σύστημα ελέγχου πτήσης, ναυτιλίας και δορυφορικό σύστημα επικοινωνιών. Επίσης φέρει σύστημα αυτοπροστασίας Meteor-NH που αποτελείται από το RWR τύπου Beryoza, με πλήθος κεραιών στο κάτω τμήμα της ατράκτου, αναζήτηση υπέρυθρου προειδοποίησης επερχόμενων βλημάτων, παρεμβολές και εκτοξευτές θερμοβολίδων και αερόφυλλων. Ο μόνιμος οπλισμός αποτελείται από δίδυμο πυροβόλο GSh-23 ή GSh-23L καθοδηγούμενο από ραντάρ στην ουρά (και έξι σε πυργίσκους στην άτρακτο καθοδηγούμενους από ραντάρ του αεροσκάφους για το Tu-95 Bear ). Η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 2400 βλ./λεπτό.

Ο ελικοστροβιλοκινητήρας ΝΚ-12 Μ (ΜV), με διπλή έλικα μεταβλητού βήματος. Προορίζεται  κυρίως για τις εκδόσεις Tu-142 και Tu-95 MS.

Ο ελικοστροβιλοκινητήρας κινεί μια τετράφυλλη, διπλή έλικα μεταβλητού βήματος, τύπου AV-60K ή AV-60N, σταθερής ταχύτητας διαμέτρου  5,6 m. Το βάρος του έλικα είναι 1.155 kg (εμπρόσθια 518 kg και η οπίσθια 637 kg)

Ελικοστροβιλοκινητήρας ΝΚ-12 Μ (ΜV)
ΝΚ-12. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος   ΝΚ-12. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος
Ελικοστροβιλοκινητήρας ΝΚ-12 Μ (ΜV), με διπλή έλικα μεταβλητού βήματος
© Πανιτσίδης Κων/νος

Τεχνικές επιδόσεις

Ισχύς κινητήρα:

 
Μέγιστη ισχύς απογείωσης

11030 kW (15.000 h.p)

Μέγιστη ώση απογείωσης 

10.000 kg

Ειδική κατανάλωση καυσίμου:

 
- απογείωση      

0,205  kg/h.p/hour

- πλεύσης          

0,161 kg/h.p/hour

“Ωφέλιμη ζωή”  

5.000 hour

Βάρος με παρελκόμενα    

3.500 kg

Μήκος 4837 mm
Διάμετρος 1620 mm


Εκδόσεις
Jumo 022 Γερμανική έκδοση του κινητήρα με 11 βαθμίδες συμπιεστή
TV-2 Έκδοση παραγωγής, κατασκευάστηκε σε περιορισμένο
2TV-2F διπλός κινητήρας με βάση το TV-2. Οι δοκιμές του ήταν αποτυχημένες
TV-12 (ΝΚ-12) Κινητήρας παραγωγής. Προοριζόταν αρχικά για το στρατιωτικό μεταγωγικό Αφος «U», το οποίο όμως ακυρώθηκε
ΝΚ-12Μ Ελικοστροβιλοκινητήρας αυξημένης ισχύος. Οι πρώτες δοκιμές έλαβαν χώρα το Σεπτέμβρη του 1955, ενώ οι κρατικές δοκιμές άρχισαν στις 19 Ιουνίου 1956
ΝΚ-12ΜΑ Η έκδοση αυτή εξοπλίζει τα στρατιωτικά Α/φη An-22, με την διάμετρο της έλικας να ανέρχεται στα 6,2 m.
NK-12MV Εξοπλίζει τα Α/φη Tu-95K, Tu-114, Tu-126, Tu-142. Ο κινητήρας κινεί μια έλικα διαμέτρου 5,6 m και το βάρος του κινητήρα ανέρχεται στα 1.155 kg
NK-12MK Εξοπλίζει τα πτερυγόπλοια τύπου Orlyonok.
NK-12MP Εξοπλίζει κυρίως τα Α/φη Tu-95 MS και Tu-142M. Ο στροβιλοκινητήρας εντάχθηκε στο οπλοστάσιο το 1979. Ο ΝΚ-12MP εξελίχθηκε με βάση τον ΝΚ-12MV σειράς 4. Το 1987 ο κινητήρας δέχτηκε εκτεταμένες βελτιώσεις για αντοχές σε κλιματολογικές συνθήκες όπως στην υγρασία και φέρει ονομασία NK-12MP NK-12MP σειράς 2 ή ΝΚ-12MPT.
NK-16 (TV-16) Κινητήρας αυξημένης ισχύος 16.000 h.p
NK-12 ST, NK-14ST Η έκδοση κατασκευάστηκε για άντληση αεριού
NK-14E

Η έκδοση προορίζεται για ηλεκτρικούς σταθμούς

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Tu-95MS Στρατηγικό βομβαρδιστικό © Konstantinos Panitsidis
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Tupolev
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Στρατηγικό βαρύ ελικοφόρο βομβαρδιστικό
ΠΛΗΡΩΜΑ
7, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Τέσσερις ελικοστρόβιλοι ΝΚ-12Μ (MV), με διπλή έλικα μεταβλητού βήματος
Μέγιστη ισχύ, h.p.
4 x 15.000
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
47,09
Ύψος α/φους, m
13,20
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
50,05
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
295
ΒΑΡΗ
-κενό, kg
94.400
-μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
187.700
-εσωτερικό καύσιμο, kg
87.000
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγιστη ταχύτητα, km/h
- σε μεγάλο ύψος
830
- σε μικρό ύψος
650
- ταχύτητα ταξιδιού
710
Εμβέλεια, km
10.500
Ακτίνα δράσης, km
6.500
Επιχειρησιακή οροφή, m
12.000
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ωφέλιμο φορτίο οπλισμού σε τυπική διαμόρφωση 9.000 kg, μέγιστο-20.000 kg, υπερφόρτωση-25.000 kg. Το Tu-95MS μπορεί να μεταφέρει μέχρι 6 βλήματα Χ-55 σε κυλινδρικό εκτοξευτή MKU-65U. Εκτός από τα βλήματα μπορεί να μεταφέρει βόμβες, πυρηνικές βόμβες, βόμβες ελεύθερης πτώσης κ.λ.π.
     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Tu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νοςTu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-95MS. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα