Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά


Tu-22M3 Backfire C
(Tu-26)
Βομβαρδιστικό μεγάλης εμβέλειας

   

Tu-22M3 Backfire C (Tu-26) - Βομβαρδιστικό μεγάλης εμβέλειας. Πρώτη πτήση: 1983 © Konstantinos Panitsidis

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη

Κατασκευαστής: OKB Tupolev
Χώρα: ΕΣΣΔ / Ρωσία
Πρώτη πτήση: 1977
Ένταξη στο οπλοστάσιο: 1978 (1989 η εκσυγχρονισμένη έκδοση)
Παύση παραγωγής: 1993

Σε υπηρεσία
Η επιχειρησιακή δύναμη των εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών ανέρχεται σε 153 (70 της Π.Α. και 83 του Π.Ν) αλλά ο ακριβής αριθμός τους (αν τελικά έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία), παραμένει ανεπιβεβαίωτος. Συνολικά κατασκευάστηκαν 268 αεροσκάφη της σειράς «Μ3»

37η ΣΤΡΑΤΙΑ
22η Αεροπορική μεραρχία με βάση την ΑΒ Engels.
- 52o TBAP Αεροπορικό Σύνταγμα-Αεροπορική Βάση Shaikovka
- 840 TBAP Αεροπορικό Σύνταγμα-Αεροπορική Βάση Solcy

326η Αεροπορική μεραρχία με βάση την Αεροπορική Βάση Ukrainka
- 200o GTBAP Αεροπορικό Σύνταγμα - Αεροπορική Βάση Belaya
- 444o TBAP Αεροπορικό Σύνταγμα - Αεροπορική Βάση Vozdbizhenka


43το Κέντρο αξιολόγησης Αεροπορικής Μάχης και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης-Πληρωμάτων - Αεροπορική βάση Ryazan (Dyagilevo)

Επιχειρησιακή δράση
Χρησιμοποιηθήκαν το Δεκέμβριο του 1987 και τον Οκτώβριο του 1988 στο Αφγανιστάν παρέχοντας υποστήριξη στις φίλιες δυνάμεις.
Το 1995 χρησιμοποιήθηκαν στο πόλεμο της Τσετσενίας
Οι τελευταίες αποστολές έγιναν τον Αύγουστο του 2008, κατά το πόλεμο με τη Γεωργία με μια απώλεια Tu-22M3 που καταρρίφθηκε από την Γεωργιανή Αεράμυνα, πιθανώς από σύστημα Α/Α «Buk». Η επίσημη αναφορά έλεγε ότι το αεροσκάφος εκτελούσε αναγνωριστική πτήση, οπότε μάλλον πρόκειται για αεροσκάφος Tu-22M3R (με έδρα το Aktybinsk), ή για την έκδοση του Tu-22M3 με ειδικό ατρακτίδιο αναγνώρισης το οποίο μεταφέρεται στην αποθήκη οπλισμού. Το πλήρωμα του σκάφους εκτελούσε την αποστολή για το λογαριασμό του 52ο Συντάγματος Βομβαρδισμό με έδρα το Shaikove, άρα μάλλον πρόκειται για την έκδοση του Tu-22M3 .
Αφη αυτού του τύπου έχουν  προβεί και σε παραβιάσεις του εναερίου χώρου των γειτονικών χωρών με πιθανό σκοπό το σπάσιμο νευρών!

Η ανάπτυξη του Backfire ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’60, με κύρια αποστολή την προσβολή των αμερικανικών ομάδων μάχης των αεροπλανοφόρων και περιφερειακών στόχων στην Ευρώπη και τον Ειρηνικό. Το βομβαρδιστικό αυτό παραμένει μέχρι σήμερα το κύριο όπλο της Ρωσικής Αεροπορίας. Αυτό μαρτυρεί η συνεχόμενη αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Backfire.

Το Tu-22M3 είναι ένα μεγάλο αεροσκάφος με πτέρυγες μεταβλητής γεωμετρίας, τετραμελές πλήρωμα, που αποτελείται από τον κυβερνήτη, τον συγκυβερνήτη στο εμπρόσθιο πιλοτήριο, του αξιωματικό επικοινωνιών πίσω αριστερά και τον πλοηγό δεξιά. Η πρώτη πτήση του Tu-22M3 πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιουνίου του 1977. Μετά από ένα χρόνο δοκιμών και αξιολογήσεων, το Backfire, εντάχθηκε στο οπλοστάσιο το 1978. Η παραγωγή των «Μ3» άρχισε παράλληλα με αυτήν των «Μ2» και μέχρι το 1983 είχαν κατασκευαστεί 54 αεροσκάφη. Συνολικά κατασκευάστηκαν 268 αεροσκάφη της σειράς «Μ3» στο εργοστάσιο ΚΑΖΑΝ (ΚΑΡΑ), ολοκληρώνοντας την παραγωγή το 1994. Σύμφωνα με επίσημες πηγές για το έτος 1990 της ευρωπαϊκής Ρωσίας, η δύναμη ανερχόταν σε 257 αεροσκάφη Tu-22M2 και Tu-22M3, τα οποία εξόπλιζαν 12 Συντάγματα Στρατηγικής αεροπορίας και του Ναυτικού ( 4 Συντάγματα αναπτύχθηκαν στα εδάφη της Ευρωπαϊκής Ρωσίας, 5 Συντάγματα στην Ουκρανία, 2 Συντάγματα στην Λευκορωσία και ένα Σύνταγμα στην Εσθονία) 60 αεροσκάφη περίπου, είχαν αναπτυχθεί σε μερικά συντάγματα της ασιατικής Ρωσίας.
Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, τα αεροσκάφη που είχαν παραμείνει στην Εσθονία και Λευκορωσία επέστρεψαν στην Ρωσία. Ενώ τα 55 Tu-22M παραμένουν μέχρι και σήμερα ενεργά στην Ουκρανία.

Τα κύρια τμήματα που εκσυγχρονίστηκαν εικονίζονται με κόκκινο χρώμα
Tu-22 M3 Τα κύρια τμήματα που εκσυγχρονίστηκαν εικονίζονται με κόκκινο χρώμα © Konstantinos Panitsidis
1 Σωλήνας ανεφοδιασμού εν πτήση; 2 Εκσυγχρονισμένο πιλοτήριο; 3 Κεραία επικοινωνιών UHF/VHF συστήματος ARK-15; 4 Επανασχεδιασμένο δομικά και ενισχυμένο για να δεχθεί κύριος νέας γενιάς οπλικών συστημάτων και εξοπλισμού; 5 Διηλεκτρικό καλύμμα; 6 Διηλεκτρικό καλύμμα;
7RWR – Σύστημα προειδοποίησης σημάτων που καλύπτει το πίσω ημισφαίριο; 8 Διηλεκτρικό καλύμμα. Τηλεοπτικό σκοπευτικό TP-1; 9 Διηλεκτρικό καλύμμα ραντάρ. Το ραντάρ αυτό ελέγχει το πυργίσκο του πυροβόλου; 10 Πυργίσκος πυροβόλου των 23 mm UK-9A-82 ελέγχεται εξ αποστάσεως με την βοήθεια του ραντάρ το οποίο είναι εγκαταστημένο ακριβώς από πάνω;
11
Οπίσθιες θυρίδες εσωτερικής αποθήκης οπλισμού; 12 Κυρίες θυρίδες εσωτερικής αποθήκης οπλισμού; 13 Εξωτερικός φορέας οπλισμού βλήματος Χ-22; 14 Κοιλότητα κάτω ατράκτου προσαρμόζεται το βλήμα αέρος-επιφανείς «ημιβυθισμένο» στην άτρακτο; 15 Εμπρόσθιες επιπλέον θυρίδες εσωτερικής αποθήκης οπλισμού; 16 Θυρίδα φωτομηχανης AFA-15; 17 Κεραία επικοινωνιών UHF/VHF συστήματος ARK-15; 18 Τηλεοπτικό σκοπευτικό OPB-15 (το οποίο παρέχει πλήρη λειτουργία μέρα και νύκτα); 19 Ραντάρ ναυτιλίας-βομβαρδισμού μεγάλης ισχύος πολλαπλών λειτουργιών με μεγάλη αντοχή στης παρεμβολές (επιτρέπει την εκτέλεση απόστολων διείσδυσης χαμηλού ύψους και την αποφυγή ανάγλυφου);
(Κάντε κλίκ στην εικόνα)

Ο σταθερός οπλισμός αποτελείται από ένα δίδυμο πυροβόλο GSh-23 των 23 mm , το όποιο βρίσκεται ακριβώς επάνω από τα ακροφυσια των κινητήρων. Η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 4000 βλ./λεπτό ενώ υπάρχει διαθέσιμο απόθεμα περίπου 1200 βλημάτων.

Tu-22 M3
Το δίκαννο πυροβόλο αντικαταστάθηκε με ένα των 23 mm UK-9A-82 (Κρατικό Μουσείο Αεροπορίας Κίεβου) © Πανιτσίδης Κων/νος
Το δίκαννο πυροβόλο αντικαταστάθηκε με ένα των 23 mm UK-9A-82 (Κρατικό Μουσείο Αεροπορίας Κίεβου) © Πανιτσίδης Κων/νος

Ο κύριος οπλισμός του Tu-22M3 περιλαμβάνει συνδυασμό τριών βλημάτων Χ-22ΜΑ ( ένα βλήμα κάτω από την άτρακτο και δυο κάτω από τις πτέρυγες). Ο πύραυλος προορίζεται για την προσβολή ναυτικών στόχων ή χερσαίων στόχων και την προσβολή κέντρων αεράμυνας. Το βλήμα αυτό διαθέτει εμβέλεια 140-150 km , βάρος εκτόξευσης 5.900 kg και ταχύτητα 4 Mach. Εκτός από την μεταφορά του Χ-22ΜΑ το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει και τους

Εξωτερικός φορέας οπλισμού βλήματος Χ-22 ή Χ-15 ή βομβών ελεύθερης πτώσης (Κρατικό Μουσείο Αεροπορίας Κίεβου). Φωτογραφία Πανιτσίδης Κων/νος   Βλήμα X-22M (Kh-22 / AS-4 Kitchen). Φωτογραφία Πανιτσίδης Κων/νος

Εξωτερικός φορέας οπλισμού βλήματος Χ-22 ή Χ-15 ή βομβών ελεύθερης πτώσης (Κρατικό Μουσείο Αεροπορίας Κίεβου)
© Πανιτσίδης Κων/νος

 

Βλήμα X-22M (Kh-22 / AS-4 Kitchen)
© Πανιτσίδης Κων/νος



Σχεδιάγραμμα προσβολής στόχου βλήματος Χ-22Ν
Σχέδιο: Πανιτσίδης Κων/νος
Σχεδιάγραμμα προσβολής στόχου βλήμα­ τος Χ-22Ν. Σχέδιο: Πανιτσίδης Κων/νος
1 Εγκλωβισμός στόχου με ραντάρ σκάφους και την κεφαλή του βλήματος. Εκτόξευση και στροφή του σκάφους; 2 Ανάπτυξη πτερυγίων και ενεργοποίηση του κινητήρα;
3 Επιτάχυνση και άνοδος σε ύψος; 4 Πτήση σε ύψος 22.500 μ., έλεγχος μέσω αυτομάτου πιλότου σε τρεις άξονες της κεφαλής. Λειτουργία κινητήρα σε επίπεδο ομαλής ταχύτητας; 5 Για το βλήμα Χ-22Ν - μια από τις προκαθορισμένες πτήσεις σε ύψος 12.000 μέχρι 22.000 μ. Ο έλεγχος προγραμμα­τίζεται μέσω αυτομάτου πιλότου και της κεφαλής του βλήματος; 6 Παύση λειτουργίας κινητήρα και το βλήμα βυθίζει με κλήση 30°; 7 Έκρηξη της πυροκεφαλής κατόπιν ενεργοποίησης της κεφαλής καθοδήγησης ή κατόπιν επαφής με τον στόχο.


Χ-15 για προσβολή ναυτικών στόχων με αισθητήρα χιλιοστρομετρικού μήκους κύματος ή με παθητική καθοδήγηση για προσβολή ραντάρ.
Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 6 βλήματα εσωτερικά σε εξαπλο κυλινδρικό εκτοξευτή, και τέσσερα βλήματα σε εξωτερικούς φορείς οπλισμού (δυο κάτω από τις πτέρυγες και δυο κάτω από την άτρακτο).



Σχεδιάγραμμα προσβολής στόχου από βλήμα Χ-15.
Σχέδιο: Πανιτσίδης Κων/νος
Σχεδιάγραμμα προσβολής στόχου από βλήμα Χ-15. Σχέδιο: Πανιτσίδης Κων/νος
1 Εντοπισμός στόχου, προσ διορισμός των συντεταγμένων. Προγραμ­
ματισμός του αισθητήρα ανίχνευσης και του αδρανειακού συστήματος ναυτιλίας.
Εκτόξευση βλήματος. 2 Επιτάχυνση του βλήματος μέχρι 5 Mach με ταυτόχρονη
άνοδο στα 40 χλμ. Λειτουργία της πρώτης βαθμίδας του κινητήρα. Ο έλεγχος της
πορείας πραγματοποιείται μέσω του INS. 3 Μεταφορά σε βαλλιστική τροχιά και λειτουργία δεύτερης βαθμίδας κινητήρα. Ο έλεγχος της πορείας πραγματοποιείται μέσω του INS με διορθωτικές εντολές του αισθητήρα και σε περίπτωση παύσης λειτουργίας του ραντάρ, τότε μόνο από το INS. 4 Πυροδότη­ση των εκρηκτικών πάνω από τον στόχο.
5
Τα επερχόμενα α/φη διεισδύουν στον χώρο της Άμυνας.


Η μεταφορά συμβατικών φορτίων περιλαμβάνει 69 βόμβες FAB των 250 kg ή οκτώ FAB-1500). Υπάρχει και η δυνατότητα μεταφοράς νέων οπλικών συστημάτων.
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από ραντάρ ναυτιλίας-βομβαρδισμού μεγάλης ισχύος PNA (κατασκευής της Leninets), διατηρεί την ικανότητα βομβαρδισμού όψης και φέρει το τηλεοπτικό σκοπευτικό OBP-15T παρέχοντας πλήρη λειτουργία μέρα και νύκτα. Επίσης περιλαμβάνεται και το εφεδρικό ραντάρ αδρανειακού συστήματος ναυτιλίας και ραδιοναυτιλιακός εξοπλισμός.

Tu-22 M3
Τηλεοπτικό σκοπευτικό ΟΡΒ-15 (Κρατικό Μουσείο Αεροπορίας Κίεβου). Φωτογραφία Πανιτσίδης Κων/νος
Τηλεοπτικό σκοπευτικό ΟΡΒ-15
(Κρατικό ΜουσείοΑεροπορίας Κίεβου)
© Πανιτσίδης Κων/νος

Όλος αυτός ο εξοπλισμός επιτρέπει την εκτέλεση απόστολων διείσδυσης χαμηλού ύψους και δεν έχει την δυνατότητα αποφυγής ανάγλυφου (σύμφωνα με πηγές κατά τον εκσυγχρονισμό του αεροσκάφους θα διαθέτει και την αποφυγή ανάγλυφου). Για την αυτοπροστασία το Backfire C διαθέτει το σύστημα ECM Ural και παρέχει παθητική παρεμβολή, με συνδυασμό με τον παρεμβολέα AG-56, IR σύστημα προειδοποίησης επερχόμενων βλημάτων, αναζήτηση υπέρυθρου L-082 Mak, σύστημα προειδοποίησης σημάτων ραντάρ Sirena 3, σύστημα RWR και εκτοξευτές θερμοβολίδων και αερόφυλλων.

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Tu-22M3 Backfire C (Tu-26) - © Konstantinos Panitsidis
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Tupolev
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Βομβαρδιστικό μεγάλης εμβέλειας
ΠΛΗΡΩΜΑ
4, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής ΝΚ-22
Μέγιστη ώση, kg
2 x 22.000
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
41,16
Ύψος α/φους, m
11,15
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
- με οπισθόκλιση 20ο
34,28
- με οπισθόκλιση 65ο
23,30
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
- με οπισθόκλιση 20ο
183,58
- με οπισθόκλιση 65ο
175,78
ΒΑΡΗ
-μέγιστο βάρος απογείωσης, kg
126.000
-μέγιστο προσγειώσεως, kg
78.000
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
-μέγιστη ταχύτητα σε μεγάλο ύψος (10.000 m), km/h
2.300
-ταχύτητα ταξιδιού, (με βλήματα Χ-22Μ για το Tu-22M2), km/h
900
- ταχύτητα απογείωσης, km/h
370
- ταχύτητα προσγείωσης , km/h
285
Διαδρομή απογείωσης, m
2.100
Διαδρομή προσγείωσης, m
1.300
Επιχειρησιακή οροφή, m
13.300
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ο μόνιμος οπλισμός αποτελείται από ένα δίδυμο πυροβόλο GSh-23 των 23 mm , το όποιο βρίσκεται ακριβώς επάνω από τα ακροφυσια των κινητήρων. Ωφέλιμο φορτίο οπλισμού-24.000 kg (μέγιστο).
     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος Tu-22M3 Backfire C. Φωτογραφία: Πανιτσίδης Κων/νος

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα