Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά

Su-33

Μονοθέσιο, ναυτικό μαχητικό αεροπορικής υπεροχής
   

Su-33. Πρώτη πτήση: 1984. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη

To Su-33 αποτελεί τη βελτιωμένη ναυτική έκδοση του προγενέστερου ναυτικού μαχητικού Su-27K Flanker. Πρόκειται για ένα δικινητήριο ναυτκό μαχητικό αεροπορικής υπεροχής. Πέταξε για πρώτη φορά στις 17 Αυγούστου 1987 ως Su-27K. Από το 1989, το εργοστάσιο Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association (KnAAPO) κατασκεύασε μόνο 24 αεροσκάφη. Σύμφωνα τουλάχιστον με τους καταλόγους του Ρωσικού Ναυτικού, τα αεροσκάφη είναι όλα ενεργά και ανήκουν στο σύνταγμα του ναυτικού, αποτελώντας την κύρια δύναμη στο αεροπλανοφόρο Admiral Kuznetsov.

Κυριότερα συστήματα.
Σύστημα ελέγχου πυρός για την βολή των όπλων. Το εκσυγχρονισμένο παλμικό ντόπλερ ραντάρ μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα δέκα στόχους, να καθορίζει την προτεραιότητα της απειλής και να εκτοξεύει κατά του απειλητικότερου στόχου αυτόματα τους πυραύλους. Χρησιμοποιεί ηλεκτρο-οπτικό σκοπευτικό τύπου OEPS-27 τοποθετημένο μπροστά ακριβώς από τo αλεξήνεμiο. Αποτελείται από έναν αισθητήρα υπέρυθρων που ανιχνεύει την IR ακτινοβολία που εκπέμπει ο στόχος, ενσωματώνοντας ταυτόχρονα αποστασιόμετρο Laser. Όλο το σύστημα βρίσκεται εντός ενός περισκοπικού περιστρεφόμενου πυργίσκου με τόξο κίνησης 120' οριζόντια και 15° κάθετα και μπορεί να εγκλωβίζει στόχους σε απόσταση 50 χλμ. Ο πιλότος διαθέτει επίσης σκοπευτικό επί κράνους.

Οι βασικές διαφορές από το Su- 27K:
Πτερύγια Canard
Ξανασχεδιασμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης
Αναδιπλούμενα ακροπτερύγια και οριζόντιο πτέρωμα
Ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης  με επιπλέον τροχό στο ριναίο σκέλος
Αγκιστρο ανάσχεσης.
Το μέγιστο βάρος απογείωσης αυξήθηκε μέχρι 33.000 κιλά.
Φέρει σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού
Τοποθέτηση ειδικού ναυτιλιακού εξοπλισμού για επιχειρήσεις πάνω από θάλασσα Αύξηση του μέγιστου βάρους ωφέλιμου φορτίου (οπλισμού) μέχρι 6.500 κιλά, όπως και μεταφορά μέχρι και 12 βλημάτων.
Το Su-33 έχει δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 8 βλημάτων τύπου R-27RE (ΤΕ, R, Τ) ή μέχρι 6 βλημάτων τύπου R-73. Το τυπικό οπλικό φορτίο για αποστολές αέρος-αέρος αποτελείται από 8 βλήματα R-27E ή 4 βλήματα R-73, τα οποία μπορούν να φέρονται ταυτόχρονα.

ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η πτέρυγα του Su-33 είναι μικρότερη σε σύγκριση με το Su-27 (προέρχεται από το Su-27), με γωνία βέλους 42ο 5’ . Τα αναδιπλωμένα τμήματα φιλοξενούν την δεξαμενή καύσιμου Ν3, ενώ  τα σταθερά τμήματα της πτέρυγας με την άτρακτο φέρουν την δεξαμενή καύσιμου Ν2. Ως υπεραντωτικές  επιφάνειες διάθετε «Slats»  σε όλο το μήκος του χείλους προσβολής (που αποτελείται από τρία τμήματα με επιφάνεια 5,4 m2 ), πτερύγια καμπυλότητας στα δύο τρίτα του  χείλους εκφυγής ( με συνολική επιφάνεια 6,6 m2 ), και τα flaperon (aileron droop) καταλαμβάνοντας επιφάνεια 2,4 m2 . Τα flaperons  κινούνται από +15ο …. –20ο (κατά την πτήση) ενώ κατά τις αποπροσγειωσεις (γωνία aileron droop –14ο ) +15ο...-25ο .  Γωνία  μετακίνησης του πτερύγιο καμπυλότητας / flap  15ο , ενώ του ουραίου τμήματος 25ο. Τόξο μετακίνησης εμπρόσθιου τμήματος 30ο. Η πτώση (κρέμασμα) πηδαλίου κλίσεως και των  flaperons πραγματοποιείται κατά των ελιγμό με ενδεικνυόμενη  ταχύτητα όχι μεγαλύτερη των 860 km/h.

Οριζόντιο πτέρωμα είναι ολοκινουμενο διαφορικό πηδάλιο ύψος-βάθος, με γωνία βέλους 45ο κινούμενα ολόκληρα μεταβάλλονται από +15ο έως –20ο  ενώ όταν κινείται το ένα αντίθετα από το άλλο λειτουργούν και  ως πηδάλια κλίσης (στη μέση διαδρομής) και σε σχήμα «ψαλιδιού» 10ο. Το οριζόντιο πτέρωμα αναδιπλώνεται ώστε να καταλαμβάνεται λιγότερος χώρος στους χώρους του αεροπλανοφόρου.

Τα πτερύγια (canards)  Βρίσκονται ακριβώς μπροστά από την πτέρυγα και την προέκτασή της. Είναι ολοκινούμενο με επιφάνεια 2,99 m2 , και γωνία βέλους 53,5ο με τόξο μετακίνησης +3,5ο….-51,5ο .

Κάθετο σταθερό. Υπάρχουν δυο κάθετα σταθερά (με γωνία βέλους 40ο ), με επιφάνεια 15,10 m2. Στο κάθε ένα είναι τοποθετημένο από ένα πηδάλιο διεύθυνσης (με μια επιφάνεια 3,49 m2 κινούμενα +-25ο σε κάθε μεριά). Στην κορυφή των κάθετων σταθερών έχουν τοποθετηθεί συσκευές Η.Π. (κεραίες). Τοποθετήθηκαν δυο φράκτες με συνολική επιφάνεια 2,47 m2, για καλύτερα χαρακτηριστικά κατά την περιδίνηση,ο αυξάνοντας έτσι  την πορειακή ευστάθεια. 

Σύστημα προσγείωσης  Το σύστημα είναι τριών σημείων. Οι κύριοι τροχοί είναι εφοδιασμένοι με το  σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου KT-156D (1030 x 350 mm) ενώ ο ριναίος τροχός δεν διαθέτει το σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου KN-27 (620 x 180 mm). Το ριναίο σκέλος έχει δυο τροχού,ς διαθέτει σύστημα streering για τον έλεγχο   της κίνησης +- 45ο , κατά την διαδρομή, ενώ κατά την ρυμούλκηση (castor) +- 70o . Επίσης το αεροσκάφος είναι εφοδιασμένο με το άγκιστρο – προσγειώσεως.

Προωθητικό σύστημα Αποτελείται από δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής τύπου AL-31 F σειράς 3. Ο στροβιλοκινητήρας διπλής ροής AL-31F σειράς 3 αποδίδει μέγιστη ώση 7670 kg (12500 kg με μετάκαυση) ο κάθε ένας. Ο συγκεκριμένος κινητήρας ξεχωρίζει με την σειρά 3 μπορεί να αυξήσει την μέγιστη ώση του στα 12800 kg. Η ισχύς ανάγκης, φθάνει τα 12800 kg για τον κάθε κινητήρα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αρκετό χρονικό διάστημα.

Τα καύσιμα του υπολογίζονται σε 12100 ltr (περίπου 95000 kg) και μοιράζονται σε δεξαμενές ενσωματωμένες στην άτρακτο και στις πτέρυγες. Το αεροπορικό καύσιμο  που χρησιμοποιεί είναι  κηροζίνη τύπου RT, TS-1 και τα παράγωγα τους.
Η ναυτική έκδοση του Su-33 διέθετε σύστημα ανεφοδιασμού στον αέρα τύπου GPT-1. Επίσης  μπορεί να εκτελέσει εναέριο ανεφοδιασμό με ειδικό σύστημα τύπου UPAZ-1 (μεταφέρεται κάτω από τις πτέρυγες σε φορείς οπλισμού) ή το σύστημα ανεφοδιασμού στο αέρα τύπου GPT-2E-1, αντίστοιχο προδιαγραφών του ΝΑΤΟ STANAG-3447. Όλο το σύστημα παρέχει την άντληση εναέριου ανεφοδιασμού καυσίμου  μέχρι 2000 ltr/min. Ο εναέριος ανεφοδιασμός πραγματοποιείται σε ύψη 2000-6000 m με αντίστοιχες ταχύτητες 450-550 km/h.

Το αεροσκάφος διαθέτει επίσης διπλό ανεξάρτητο υδραυλικό σύστημα (κλειστού τύπου), 280 kg/cm2  με παράγωγα του τύπου AMG-10. Το βασικό υδραυλικό σύστημα είναι γι τον έλεγχο του αεροσκάφους (σύστημα προσγείωσης, εφεδρική πέδηση, αναδίπλωση των πτερύγων, έλεγχο αριστερού αεραγωγού, οριζόντιο πτέρωμα και του καλύμματος αλεξίπτωτου πέδησης,ενώ το δεύτερο υδραυλικό σύστημα παρέχει πλήρες πέδηση, έλεγχο του δεξιού αεραγωγού, αερόφρενου, άγκιστρο του αεροσκάφους και το σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού (τον σωλήνα εναέριου ανεφοδιασμού).

Οπλισμός: Ένα πυροβόλο GSh-301 των 30 mm, με 150 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου - 6500 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 12. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2 βλήματα αέρος-αέρος R-27ΕΡ, R-27ΕΤ, μέχρι 6 βλήματα R-27, RVV-AE, R-27T ή 4 βλήματα R-73. Δυνατότητα μεταφοράς βλήματος Mokit.

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Sukhoi
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Nαυτικό μαχητικό αεροπορικής υπεροχής
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομo
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρες, ΝPO Saturn Lyl'ka AL-31F
Μέγιστη ώση, kg
2 x 12.258
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
21,19
Ύψος α/φους, m
5,93
Εκπέτασμα πτερύγας, m
14,70
ΒΑΡΗ
- κανονικό βάρος απογείωσης, kg
22.500
- μέγ. βάρος απογείωσης, kg
32.000
- εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
9.400
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.300
Μέγ. ταχύτητα σε μικρο ύψος, km/h
1.400
Μεγ. Εμβέλεια, km
3.000
Επιχειρησιακή οροφή, m
17.000
Όρια φόρτισης, g
9
ΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ένα πυροβόλο GSh-301 των 30mm, με 150 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου-6.500 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 12. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2 βλήματα αέρος-αέρος R-27ΕΡ, R-27ΕΤ, μέχρι 6 βλήματα R-27, RVV-AE, R-27T ή 4 βλήματα R-73. Δυνατότητα μεταφοράς βλήματος Moskit.

     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Su-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Su-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Su-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος ΠανιτσίδηςSu-33 Flanker. MAKS-2007. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

 
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα