Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά


Su - 17/20/22 Fitter

Μαχητικό-Βομβαρδιστικό

   

Su-17 Fitter. Πρώτη πτήση: 1966. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


Το Su-22 Fitter είναι ένα αεροσκάφος με μεγάλη εξαγωγική επιτυχία (περί τις 300 μονάδες) εντός κι εκτός ΣτΒ. Ο πρώτος εκσυγχρονισμός που πρότεινε η Sukhoi ήταν ακριβός και εκτεταμένος (4,5-5 εκατ $) και δεν επελέγη από χρήστες. Ο τωρινός 1997 είναι 4 σταδίων, εν πολλοίς παρόμοιος με του Su-24. Ετσι, στο Πρώτο Στάδιο (για το οποίο είχε ενδιαφερθεί η Πολωνία) τοποθετέιται GPS πχ ρωσικό σύστημα Α737), IFF, αισθητήρες πτήτικών δεδομένων και βελτιωμένο σύστημα εισαγωγής δεδομένων πτήσης/αποστολής και προετοιμασίας αποστολής ΜΚ-54 της Shukhoi που επιτρέπει εντός 12 λεπτών την ολοκλήρωση του προγραμματισμού αποστολής, αντί των 4 ωρών που απαιτούνται με το παλαιότερο.

Το Δεύτερο Στάδιο επικεντρώνεται στην πλήρη αναβάθμιση των συσκευών ηλεκτρονικής αυτοάμυνας και τη συμπλήρωσή τους. Το Τρίτο Στάδιο ολοκληρώνει νέα όπλα (πχ ΑΑ-11 για αυτοάμυνα) και αναδομεί πλήρως τα όργανα του πιλοτηρίου, με χρήση νέων οθονών πολλαπλού ρόλου αντί της συμβατικής οργανολογίας και πιθανή χρήση σκοπευτικού επί κάσκας. Το Τέταρτο Στάδιο προβλέπει την τοποθέτηση εξωτερικά του Komar-17 (πρόκειται για έκδοση του Kopyo) εντός ατρακτιδίου RLPK-22, με το τροφοδοτικό του εντός δεύτερου ατρακτιδίου. Αυτή η προσθήκη είναι πολύ ευκολότερη και οικονομικότερη από την αρχική πρόθεση εσωτερικής τοποθέτησης του ραντάρ. Επιτρέπει δεν την χρήση όπλων κατευθυνόμενων από ραντάρ εναντίον στόχων αέρος (πχ ΑΑ-12/R-77) και επιφανείας (πχ AS-17/X-31A).

Τέλος, η διάρκεια ζωής των δομικών μερών μπορεί να επεκταθεί στις 3000 ώρες τπήσης (30 χρόνια). Το πρόγραμμα φαίνεται να υστερεί σε σχέση με τα προαναφερθέντα, καθώς δεν προβλέπει κεντρικό υπολογιστή και αρτηρία που προσδίδουν ανοικτή αρχιτεκτονική. Εχει στοιχέια από την αναβάθμιση των Su-25/MiG-27 με το εξωτερικά φερόμενο ραντάρ, αλλά αποτελεί  δείγμα της προηγούμενης γενιάς ρωσικών εκσυγχρονισμών (μέσα δεκαετίας 90) με βαθμιδωτή οργάνωση και πολλές επιλογές πληροτητας, αλλά όχι ανοικτή αρχιτεκτονική (η οποία άλλωστε ευνοείται περισσότερο από την MiG και όχι τόσο από την Sukhoi). Επιπλέον, και με δεδομένη τη πολωνική ένταξη στο ΝΑΤΟ και τον εκτεταμένο στόλο του τύπου σε πολωνική υπηρεσία,  δυτικές εταιρείες ενδιαφέρθηκαν για το θέμα.  Η DASA ήρθε σε επαφή με τη Sukhoi για να προσφέρει το πακέτο των MiG-29 (πιλοτήριο με αγγλοσαξονικές ενδείξεις και βαθμονόμιση, ασύρματοι, ραδιοναυτιλεία, IFF) για τα πολωνικά αεροσκάφη, ενώ το ίδιο έπραξαν και οι Γάλλοι προκειμένου για έναν βαθύτερο εκσυγχρονισμό των ηλετρκονικών και των συστημάτων. Είναι αλήθεια ότι μια ρωσογαλλική πρόταση για αναβάθμιση του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών είχε εμφανιστεί παλαιότερα (1994), με τους Γάλλους να παρέχουν τον νέο, δυτικοποιημένο εξοπλισμό πιλοτηρίου και τους Ρώσους την δομική ενίσχυση, βελτίωση και επέκταση ζωής ατράκτου και κινητήρων.

Τονίζεται ότι όταν ανακοινώθηκε αυτό το προγραμμα η ρωσική τεχνολογία και παραγωγική ικανότητα σε όργανα πιλοτηρίου (ιδίως έγχρωμες οθόνες πολλαπλών ρόλων) ήταν ακόμη αρκετά πίσω, και η συνεργασία με γαλλικές εταιρέιες είχε επεκταθεί σε πολλά προγράμματα κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο (πχ MiG-21-93). Η τότε πρόταση περιλάμβανε σε πρώτη φάση το προηγμένο σύστημα ναυτιλειας/επίθεσης PrNK-55 με κεντρική αρτηρία δεδομένων που ολοκληρωνε τον υπόλοιπο εξοπλισμό. Αυτός συνίστατο σε έξυπνο HUD για επιχειρήσεις ημέρας/νύκτας, υπολογιστή στοιχείων αέρος ADU-300, ραδιοϋψόμετρο AHV6, νέο υπολογιστή αποστολής της Sextant, καταδείκτη/τηλέμετρο λέιζερ TMV630 και RWR Sherloc από την Thomson-CSF, ύστημα δορυφορικής ναυτιλείας ρωσικής προέλευσης NSS-100-P ενώ προεραιτικά μπορούσαν να τοποθετηθεούν δύο έγχρωμες οθόνες πολλαπλών ρόλων MFD55 υγρών κρυστάλλων ενεργού μήτρας των 5x5 in (προερχόεμνες από το Rafale)και αν βελτιωθούν τα συστήματα ραδιοναυτιλείας, VOR, και IFF.

Η δεύτερη φάση προέβλεπε ικανότητες αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους παντός καιρού με την τοποθέτηση ενός ραντάρ PHATHOM (PHAzotron-THOMson) στον κώνο του αεραγωγού, που θα συνεργαζόταν με σκοπευτικό επί κάσκας για αποστολές αέρος- αέρος και με νέα έξυπνα όπλα (ΑΑ-10, ΑΑ-12). Για αποστολές αέρος-εδάφους θα μπορούσαν επίσης να μεταφερθούν τα γαλλικά ατρακτίδια παρεμβολών Barem και νυκτερινής πλοήγησης Rubis, καθώς και κάποιο ατρακτίδιο νυκτερινής σκόπευσης (όλα της Thomson-CSF) με αποτέλεσμα την δυνατότητα χρήσης όπλων καθοδήγησης ενεργού και παθητικού ραντάρ και λέιζερ( AS-17, AS-20, βόβμες λέιζερ ανατολικής και ίσως και δυτικής προέλευσης).

Su-22
Su-22. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης
© Κων/νος Πανιτσίδης
Εκδόσεις
S-32M2D
Πρωτότυπο Su-22
Su-22 (S-32M2K)
Εξαγωγική έκδοση Su-17M2. Εξοπλισμένο με το κινητήρα R-29B-300. Πρώτη πτήση Ιανουαρίου 1975.
Κατασκευαζόταν  από το 1976 μέχρι το 1980. 
Su-22M (S-52K)
Εξαγωγική έκδοση του Su-17M3. Εξοπλισμένο με το κινητήρα R-29BS-300.  Η παραλλαγή αυτή διέθετε ηλεκτρονικό εξοπλισμό χαμηλότερων επιδόσεων και ταυτόχρονα με διαφορετικό οπλισμό. Κατασκευαζόταν  από το 1976 μέχρι το 1980.  Εξάχθηκε σε χώρες όπως το Αφγανιστάν, Ιράκ, Νότια και Βόρεια Υεμένη, Λιβύη, Περού και Σύρια.
Su-22M3 (S-52M3K)
Έφερε διαφορετικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό από τη η έκδοση του Su-17M3. Κατά την περίοδο 1981-1992 κατασκευάστηκαν 12 αεροσκάφη για την Ουγγαρία.
Su-22M3R
Αναγνωριστικό στην βάση του Su-22M3
Su-22M4 (S-54K)
Εξαγωγική έκδοση του Su-17M4. Εξοπλισμένο με το κινητήρα Al-21F-3.  Η ανάπτυξη του άρχισε από το 1984 και συνεχίστηκε μέχρι το 1990.
Su-22M4R
Αναγνωριστικό στην βάση του Su-22M4
Su-22R
Αναγνωριστικό στην βάση του Su-22.
Su-22UM (S-52UK)
Διθέσιο επιχειρησιακό εκπαιδευτικό. Η πρώτη πτήση του πρωτότυπου πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο 1979. Παραγόταν  από το 1979 μέχρι 1982.
Su-22UM3 (S-52UM3K)
Εξαγωγική έκδοση του Su-17M3. Κατά την περίοδο 1982-1983 κατασκευάστηκαν 4 αεροσκάφη για την Ουγγαρία.
Su-22UM3K
Διθέσιο επιχειρησιακό εκπαιδευτικό. Εξοπλισμένο με κινητήρα Al-21F-3. Κατασκευάστηκε από το 1983 μέχρι 1985.
 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Su-17M4 © Konstantinos Panitsidis
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Sukhoi
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό-Βομβαρδιστικό
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ένας στροβιλοκινητήρας R-29Β-300
Μέγιστη ώση, kg
1 x 11.500
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
18,86
Ύψος α/φους, m
4,86
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
-
- με ελάχιστη οπισθόκλιση
13,68
- με μέγιστη οπισθόκλιση
10,025
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
-
- με ελάχιστη οπισθόκλιση
38,49
- με μέγιστη οπισθόκλιση
34,45
ΒΑΡΗ
- κένο, kg
10.445
- μέγ. βάρος απογείωσης, kg
18.820
- εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
3.770
- βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, kg
-
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.230
Μέγ. ταχύτητα, σε χαμηλό ύψος, km/h
1.350
Εμβέλεια, km
2.500
Επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, km
590
Επιχειρησιακή οροφή, m
14.000
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Δυο πυροβόλα NR-30, με 160 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου-4.000 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 8. Δυνατότητα μεταφοράς βλήματα αέρος- αέρος  8 x R-60, αέρος-επιφάνειας X-25MR, X-25MP. Αεροπορικές βόμβες KAB-500, βόμβες ελεύθερης πτώσεις των 500 kg. Ατρακτίδια πυροβόλων κ.α.
     
Περισσότερα  
Sukhoi Su-22 Fitter PLAF, AFW 2016
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα