Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά

Su-15 Flagot

Μαχητικό-αναχαιτιστικό παντός καιρού
   

Su-15 Flagot. Πρώτη πτήση: 1963. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Φωτογραφία από την προσωπική συλλογή του Κωνσταντίνου Πανιτσίδη


Δικινητήριο μονοθέσιο μαχητικό-αναχαιτιστικό παντός καιρού εξοπλισμένο με στροβιλοκινητήρες Tumansky R-13F2-300, συνολικής ώσης 13.000 κιλών (2 x 6600). Πρωτοπέταξε για πρώτη φορά το 1958 (T-49) και το 1962 ως Su-15 (T-58).

Το Αφος φέρει ραντάρ τύπου Tayfun-M, με  μέγιστη εμβέλεια  σάρωσης στόχου μεγέθους μαχητικού φτάνει τα 65 χλμ., ενώ η εμβέλεια εγκλωβισμού φτάνει μέχρι τα 45 χλμ.

Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 700 Αφη όλων των τύπων. Σταδιακά αποσύρονται από την υπηρεσία. Στης αρχές του 1970 ένας άγνωστος αριθμός εστάλη στην Αίγυπτο.
Το Su-15 στο ενεργητικό του κατέχει δυο αιματηρά επεισόδια:

Στις 20 Απριλίου 1978 υπήρξε περιστατικό με ένα Boeing 707-321 B των Κορεατικών Αερογραμμών, που για άγνωστους λόγους ήταν εκτός πορείας και εισήλθε σε στρατιωτική περιοχή του Murmansk με αποτέλεσμα το Boeing  να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση σε μια παγωμένη λίμνη. Ένας επιβάτης σκοτώθηκε και αρκετοί τραυματίστηκαν κατά την εμπλοκή του με το Su-15.

Το δεύτερο επεισόδιο έλαβε χώρα με την κατάρριψη ενός νοτιοκορεάτικου επιβατικού Αφους τύπου Boeing 747,  που  βρέθηκε στον εναέριο χώρο της ΕΣΣΔ, το Σεπτέμβριο του 1983, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και 269 επιβάτες του.


ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ

ΔΟΜΗ Η άτρακτος είναι ορθογώνιας  κατασκευής, με πλάγιους αεραγωγούς και κάθετες πλευρές.

ΠΤΕΡΥΓΑ δελτοειδούς σχεδίασης, με γωνία βέλους 53° στο χείλος προσβολής (τα έσω τμήματα των ημιπτερύγων), ενώ τα έξω τμήματα έχουν 45ο και με δίεδρο γωνία που φτάνει στις 1° και διαθέτει πτερύγια κλίσης-ελιγμών και άπλα πτερύγια καμπυλότητας.

ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ ΠΤΕΡΩΜΑ Είναι ολοκινούμενο διαφορικό πηδάλιο ύψος-βάθους με ελάφια αρνητική δίεδρο και φέρει τα βάρη αντί-πτερυγισμού στα άκρα τους.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ Το σύστημα είναι τριών σημείων. Το μεταξόνιο είναι στα 5,75 μέτρα και το μετατρόχιο στα 4,60 μέτρα περίπου. Ο ριναιος μόνος τροχός είναι διαστάσεων 660 x 200 mm. Τα κύρια σκέλη ανασύρονται προς τα μέσα  και οι τροχοί του είναι μεγάλων διαστάσεων 880 x 230 mm.

ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Αποτελείται από δύο στροβιλοκινητήρες τύπου R-13F2-300 συνολικής ώσης 13.000 κιλών. Τα καύσιμα του Su-15 περιέχονται σε δεξαμενές στην άτρακτο (3) και στης πτέρυγες (2) με δυο εξωτερικές δεξαμενές κάτω από την άτρακτο με συνολική χωρητικότητα 8060 ltr.  Το αεροπορικό καύσιμο που χρησιμοποιεί είναι κηροζίνη τύπου Τ-1, TC-1, T-2, RT και τα παράγωγα τους.

Εκδόσεις
Su-15T (1969)
Α/φος εξοπλισμένο με κινητήρες R13-300, με καλύτερες επιδόσεις του ραντάρ Tayfun και βελτιωμένα ηλεκτρονικά συστήματα. Το αεροσκάφος έφερε διπλό ριναιο τροχό διαστάσεων 620 x 180 mm αντί του μόνου.
Su-15 UT (1968)
Διθέσιο εκπαιδευτικό αεροσκάφος με βάση το Su-15. Η έκδοση αυτή δεν φέρει οπλισμό και ραντάρ.
Su-15 TM (1970)
Εξοπλιστικέ με ποιο ισχυρό ραντάρ τύπου Tayfun-M, συνολικά κατασκευάστηκαν 10 Α/φη.
Su-15-98 M (1968)
Εφοδιασμένο με το σταθμό “Vozdux-1M”  παρέχοντας την αναχαίτιση εναέριων στόχων  με ταχύτητες 500-2500 χλμ/ώρα που πετούν  σε ύψη από 500 μέχρι 24000 μέτρα.
Su-15 Bis (1973)
Με βάση το Su-15TM, εξοπλισμένο με δυο στροβιλοκινητήρες R25-300  με μέγιστη ώση 7300 kg έκαστος, τοποθετήθηκε ο σταθμός έλεγχου ASK-T58. Το Α/φος επιτυχώς πέρασε της δόκιμες, ωμός ποτέ δεν μπήκε σε παραγωγή.
Su-15UM (1976)
Εκπαιδευτικό αεροσκάφος (με βάση το Su-15TM) με πλήρη εξοπλισμό μάχης (δυνατότητα μεταφοράς βλημάτων αέρος-αέρος 2 x R-98M, 2xR-60 και δυο ατρακτιδια τύπου UPK-23-250), δεν έφερε όμως ραντάρ. Μετέπειτα η προσπάθειες εγκατάστασης ραντάρ τύπου Tayfun-M  απέτυχαν, για το λόγο ότι το Αφος ήταν υπέρβαρο.
T-58L (1965-66)
Ιπτάμενο εργαστήριο
T-58 VD (1966)
Με βάση το T-58D-1, αναχαιτιστικό κάθετης αποπροσγείωσης, με τρεις προσθετούς και κάθετα τοποθετημένους κινητήρες RD36-35 με μέγιστη ώση 800 kg ο κάθε ένας.
Su-15(1974-75)
Έκδοση εναέριου ανεφοδιασμού, τροποποιήθηκαν μόνο δυο Α/φη.
 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Su-15 Flagot © Konstantinos Panitsidis

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
OKB Sukhoi
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό-αναχαιτιστικό παντός καιρού
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δυο στροβιλοκινητήρας R-13F2-300
Μέγιστη ώση, kg
2 x 6.600
Μήκος, m
21,41
Ύψος α/φους, m
4,84
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
9,34
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
36,60
ΒΑΡΗ
- κενό, kg
10.760
- κανονικό βάρος απογείωσης, kg
17.200
- μέγ. βάρος απογείωσης, kg
17.900
- εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, ltr.
6.460
- βάρος μεταφερόμενων καύσιμων με εξωτερικές δεξαμενές, ltr.
1.600
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.230
Μέγ. ταχύτητα, σε χαμηλό ύψος, km/h
1.300
Εμβέλεια, km
2.500
Επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, km
1.250
Επιχειρησιακή οροφή, m
18.500
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Δεν διαθέτει πυροβόλο. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 6. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2 Βλημάτων αέρος-αέρος Κ-8 ή R-60Μ. Έχει τη δυνατότητα μεταφοράς δυο ατρακτιδίων πυροβόλων UPK-23 των 30 mm, με 250 βλήματα. Δυνατότητα μεταφοράς βοηθητικών δεξαμενών καύσιμου PTB-800.
     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα