Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά

Mig-29 Sniper
Τακτικό μαχητικό αεροπορικής υπέροχης
   

Mig-29 Sniper Τακτικό μαχητικό αεροπορικής υπέροχης

 

Η Ρουμανία ως χώρα του ανατολικού μπλοκ διέθετε MiG-29 Fulcrum–A υποδείγματος 9-12A οπλισμένα κυρίως με βλήματα AA-11. Πάντοτε όμως απροσίαζε αναφυλακτικές αντιδράσεις σε οτιδήποτε ρωσικό, και ως εκ τούτου, το έδειξε στην πρόταση για τον εκσυγχρονισμό τους. Αρχικά διαπραγματεύτηκε την άμεση δυτικοποίηση και την αύξηση του όριου ζωής με την κοινοπραξάι MAPS (DASA-MiG) όπως και άλλες κεντροευρωπαϊκές χώρες, αλλά κατόπιν κατάφερε, με τη συνεργασία των Ισραηλινών, να παρασύρει μόνο την DASA σε αυτήν την εργασία ώστε να παρουσιάσουν τελικά μια ολοκηρωμένη, τριεθνική πρόταση βαθμιδωτού εκσυγχρονισμού που θα  ανταγωνίζεται τις αντ΄σιοτιχες ρωσικές. Το πρόγραμμα ενεφανίστη το 1999 και περιλαμβάνει, σε πλήρη μορφή 4 στάδια.

Τα δύο πρώτα, για τα οποία ενδιαφέρονται άμεσα οι Ρουμάνοι, αφορούν την δυτικοποίηση, άυξηση του ορίου ζωής και συμβατότητα κατά ICAO και ΝΑΤΟ, (ακριβώς η αναβάθμιση που προτείνει η MAPS) αλλά και τη βελτίωση της δομής, της οργανολογίας και της αρχιτεκτονικής του πιλοτηρίου, με εφαρμογή ανοιτκής αρχιτεκτονικής και νέων ενδεικτών. Αυτή η δεύτερη φάση είναι πολύ παρόμοια με ό,τι προτείνεται από τη MiG για τα  MiG-29SMT. Το σημαντικό στην ιστορία αυτή είναι ότι οι Ρουμάνοι αποφάσισαν να χρησιμοπιιήσουν και για τις δύο φάσεις την πλήρη φιλοσοφία του Lancer, ενώ όπου ήταν εφικτό να ολοκηλρώσουν και υποσυστήματα αυτού.

Σε άλλα σημεία, απλά θα χρησιμοπιούσαν ότι νεότερο υπήρχε στη διεθνή αγορά. Οπως και στο Lancer, υπάρχουν πολλές εταιρέιες από μεγάλο αριθμό χωρών πυο προσφέρουν συγκεκριμένα απάρτια. Για το λόγο αυτό δεν είναι απολύτως ξεκάθαρο το τι ακριβώς αφορά το Στάδιο 1 και τι το Στάδιο 2, αφού η αναβάθμσιη της DASA περιλάμβανε και συγκεκριμένες συσκευές, που όμως στο ρουμανικό πρόγραμμα θα προέρχονται από το Lancer. Ως εκ τούτου, εκτός φώτα αποφυγής σύγκρουσης  και τη δομική επέκταση της πτητικής ζωής τα ρουμνικά αεροσκάφη (Στάδιου 2) θα  διαθέτουν IFF συμβατό κατά ΝΑΤΟ και κατά ICAO, παρόμοιο με αυτό του Lancer (της  Plessey Ν. Αφρικής), ασυρμάτους και βοηθήματα πτήσης (VOR/ILS/DME) της Honeywell (Lancer) και αγγλοσαξωνικής βαθμονόμισης πιλοτήριο.

Τα προαναφερθέντα συστήματα συναντώνται και στα γερμανικά αεροσκάφη, όμως οι Ρουμάνοι επέλεξαν υποσυστήματα που έχουν χρησιθμοποιήσει στο Lancer. Αδιευκρινιστο παραμένει αν τα ρουμανικα αεροσκάφη θα έχουν τη δυνατότητα των δύο υποπτερύγιων δεξαμενών καυσίμου των 1150 λίτρων, τη οποία απέκτησαν τα γερμανικά μετά τη ανασκευή τους από την MAPS και τα ρωσικά από το υπόδεθγμα 9-13 και εντέυθεν και κατά τις μετασκευές. Η επαύξηση της δομικής ζωής στο Sniper θα επέλθει με τον «μηδενισμό» της ατράκτου και γενικώς των δομικώς στοιχείων, καθώς συγκεκριμένα απαρτια θα αντικατασταθούν (πχ σύστημα προσγείωσης), θα εφαρμοστεί η αρχή της «συντήρησης κατ’ απαίτησην» και το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η μετατόπιση της εργοστασιακής επιθεώρησης/γενικής επισκευής από τις 850 στις 1300 πτητικές ώρες, με πιθανότητα για τις 1500.

Το σημείο όμως στο οποίο τα Sniper Δεύτερου Σταδίου σαφώς θα υπερέχουν από τα γερμανικά αεροσκάφη θα είναι η φύση και διάταξη του πιλοτηρίου και τα βοηθήματα ναυτιλείας. Ετσι, θα διατίθενται, δανεισμένα από το  Lancer , το υβριδικό σύστημα ναυτιλείας (INS της Litton Italiana SA με ενσωματωμένο GPS της Trimble), χειριστήριο αρχής HOTAS, προειδοποιητής ραντάρ SPS-200 της Elisra, σύστημα εισδοχής δεδομένων αποστολής, καταγραφικό σύστημα πτήσης και ψηφιακή τηλεοπτική κάμερα πιλοτηρίου. Τα  ακόλουθα συστήματα, αν και παρόμοια διατίθενται και στο Lancer, και συνήθως από τον ίδιο προμηθευτή, είναι νέτοερα και ικανότερα στο Sniper και σαφώς δεν συναντώνται στα γερμανικά αεροσκάφη: νέο ευρυγώνιο HUD της Elop μαζί με τον πίνακα οργανολογίας και ελεγχου αυτού, δύο μεγαλύτερες (6’Χ8’) πολλαπλών ρόλων, έγχρωμες οθόνες της Elbit μαζί με τον αντίστοιχο επεξεργαστή, νέο, ισχυρότερο, σπονδυλωτό κεντρικό υπολογιστή αποστολής  πάλι της Elbit, νέο υπολογιστή στοιχέιων αέρος της CIC και νέο σκοπευτικό επί κάσκας DASH-3 επίσης της Elbit.

Τέλος, το Sniper θα διαθέτει εφεδρικά όργανα πτησης, ενώ οι δύο πολυπλεκτικές  αρτηρίες 1553Β και οι επιπλέον χώροι επιτρέπουν μελλοντικό εμπλουτισμό του εξοπλσιμού. Το Στάδιο 2 διατηρεί το ραντάρ ΝΟ-19ΕΑ, τον αυτόματο πιλότο και το ηλεκτροοπτικό σκοπευτικό με το τηλέμετρο λέιζερ OEPS-29 του MiG-29 Fulcrum-A, επιτρέπει δε τη χρήση παλαιών και νέων ανατολικών και σύγχρονων δυτικών όπλων, τουλάχιστον στις αποστολές αέρος- αέρος. Τα Στάδια 3-4 προβλέπουν την αντικατάσταση του ραντάρ με σύγχρονο σύστημα, νέο σύστημα ελέγχου πυρός και όπλων, προσθήκη λοιπών νέων αισθητήρων και τερματικών για σύνδεση με συστήματα διοίκησης και ελέγχου (ζεύξεις) καθώς και ολοκληρωμένο σύστημα Ηλεκτρονικού Πολέμου, αλλά δεν είναι σαφές το τι από τα ανωτέρω περιλαμβάνεται σε ποιο από τα δύο τελευταία στάδια.

Η αναφορά συστήματος ελέγχου όπλων στα δύο τελευταία στάδια σαφώς υπαινίσσεται σύστημα διαχείρησης φορτίων, πράγμα που σημαίνει ότι παρά τον ισραηλινό υπολογιστή αποστολής, είναι πολύ αμφίβολο αν τα αεροσκάφη Σταδίου 2 μπορούν να χρησιμοποιήσουν έξυπνα δυτικά όπλα αέρος- επιφανείας, ή και ανατολικά. Η αρτηρία σαφώς επιτρέπει την επικοινωνία, αλλά η δυνατότητα αξιοποίησης τους από το υπάρχον σύστημα διαχείρισης φορτιων είναι συζητήσιμη.

ΟΠΛΙΣΜΟΣ Πυροβόλο των 30 χλστ. τύπου ΤΚΒ-687 (GSh-301) με 150 βλήματα τύπου ΑΟ-18.
Έξι έως οκτώ εξωτερικοί φορείς οπλισμού.
Πύραυλοι αέρος-αέρος: R-27R, R-27T, R-73, R-60M.
Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες: S-24B.
Βόμβες: OFAB-100-120 (των 500 και 250 κιλών) κ.ά.

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Τακτικό μαχητικό αεροπορικής υπέροχης
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Δύο στροβιλοκινητήρες, RD-33D
Μέγιστη ώση, kg
2 x 8.300
Λόγος ώσης/βάρους (μέγιστος)
1,11
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
15,95
Με το σωλήνα Pitot, m
17,32
Ύψος Α/φους, m
4,73
Εκπέτασμα πτερύγων, m
11,36
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
35,2
ΠΤΕΡΥΓΑ
Γωνία βέλους, μοίρες
40
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ
Ανασυρόμενο με μονούς κύριους τροχούς και διπλό ριναίο τροχό
Μεταξόνιο, m
3,60
Μετατρόχιο, m
3,1
ΒΑΡΗ
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
18.480
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
15.000
Βάρος κενό, kg
12.000
Βάρος οπλικού φορτίου, kg
- κανονικό
3.000
- μέγιστο
5.000
Βάρος μεταφερόμενων καυσίμων με εξωτερικές
δεξαμενές, kg
3.150
Πτερυγικός φόρτος, kg/m2
426
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.450
Μέγ. ταχύτ. σε χαμηλό ύψος, km/h
1.500
Μέγ. ταχύτητα ταξιδιού, km/h
2.300
Μέγ. αριθμός Mach
2,30
Βαθμός ανόδου, m/s
330
Επιχειρησιακή οροφή, m
18.000
Επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, km
710
Μέγ. εμβέλεια, km
2.500
Διαδρομή απογείωσης, m
600-700
Διαδρομή προσγείωσης, m
600
Όρια φόρτισης, g
9
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα