Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά


MiG - 23-98 (MiG - 23B-98/MiG - 23UB-99
)

Μαχητικό πολλαπλού ρόλου

   

Mig-23-98. Πρώτη πτήση: 1999

 

Το 1991 που παρουσιάστηκε το MiG-21-93 παρουσιάστηκαν και οι προτάσει για τα MiG-23 Flogger και MiG-25 Foxbat. Είχαν  ήδη προταθεί στην Ινδία τα MiG-23I και MiG-25I με το ραντάρ Topaz του MiG-29S και βλήματα AA-10/11/12. Καθώς  τα δύο αυτά αεροσκάφη είχαν μεγάλους χωρους και παροχές, θεωρήθηκε πολύ λογικό να προσφερθούν και με τον οπλισμό και τα ηλεκτρονικά που εκείνη την εποχή αναπτύσσονταν για τις πλέον προηγμένες εκδόσεις του MiG-29, τις MiG-29K/M Fulcrum D/E. Οντως, οι χώροι και οι παροχές επέτρεπαν την εγκατάσταση των ραντάρ Ν010 Zhuk σε τροποποιημένη μορφή, ενώ ούτως ή άλλως τα δύο αεροσκάφη ήταν εκ σχεδιασμού σοβαρά αυτοματοποιημένα. (Αντίθετα, οι χώροι και το μέγεθος του MiG-21 απαιτούσαν την ανάπτυξη ξεχωριστού, μικρού μεγέθους και μεγάλων ικανοτήτων ραντάρ και δημιούργησαν τεράστιο πρόβλημα στην χωροταξία και τις παροχές με αποτέλεσμα τις τεράστιες καθυστερήσεις). Όπως αναφέρθηκε προτάθηκαν και νεόι κινητήρες και επιμήκυνση της επιχηρησιακής ζωής. 
Η αποτυχία δεν αποθάρρυνε τους Ρώσους, που όταν οι δυνατότητες τους τους επέτρεψαν την ανοικτή και κλιμακωτή προσέγιση, επανήλθαν. Αν και αρχικά ο κατασκευαστής και η εταιρεία Phazotron από κοινού επεδίωκαν τον εκσυγχρονισμό, κάποια στιγμή έγεινε σαφές, στην κλιμακωτή προσέγγιση, ότι τα συμφέροτνα ενίοτε διίσταντο. Ετσι, ο κατασκευαστής προτέινει στο Πρώτο Στάδιο την εγκατάσταση αρτηρίας και υπολογιστή για τη μετατροπή του αεροσκάφους σε ανοικτής αρχιτεκτονικής, κατά τα πρότυπα του MiG-29 SMT , φυσικά μαζί με μετατροπή της οργανολογίας πιλοτηρίου με νέες, πολλαπλών ρόλων οθόνες. Η ανοικτή αρχιτεκτονική θα μπορέι να φιλοξενήσει δυτικά η ρωσικά υποσυστήματα (πχ IFF).  Από εκεί και πέρα, και όσον αφορά το ραντάρ, ο χρήστης μπορεί να περιοριστεί στη βελτίωση (με προσθήκη επιπλέον τμημάτων, όπως δίαυλος μετάδοσης διορθώσεων και αντικατάσταση επεξεργαστών) του υπάρχοντος ραντάρ Sapfir-23/High Lark ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί , πλην των υπαρχόντων όπλων, και ΑΑ-12 (έκδοση MiG-23-98-2). Η αναβάθμιση επιτρέπει φυσικά τη χρήση των παλαιών όπλων αέρος- αέρος (ΑΑ-8/R-60, ΑΑ-7/R-24), αλλά και των νέων βλημάτων AA-10/R-27, ΑΑ-11/R-73 (με σκοπευτικό επί κάσκας ή χωρίς αυτό) και έξυπνα όπλα αέρος εδάφους, όπως: Kh-31A/P (AS-17 ), Kh- 29 (AS-14), Kh 25ML/MP (AS-10/-12) και έξυπνες βόμβες KAB-500Kr.
Ο χρήστης μπορεί ακόμη να επιλέξει μια σειρά προαιρετικών βελτιώσεων, όπως νέο ηλεκτροοπτικό σύστημα πρόσκτησης στόχων,σκοπευτικό επί κάσκας, μείωση ίχνους, αύξηση επιβιωσιμότητας (πιθανώς με τοποθέτηση θωράκισης επιλεκτικά, όπως προτείενται και για το Δεύτερο Στάδιο του MiG-29 SMT), καταγραφέα πτήσης και εξοπλισμό εκτάκτου ανάγκης.
Αντίθετα, η ακριβότερη έκδοση MiG-23-98-1 προβλέπει την αντικατάσταση του υπάρχοντος ραντάρ με νέο (Τopaz-Μ, Zhemchug, Super Kopyo ή Moskit-23, ανάλογα με τις απαιτήσει και το βαλάντιο). Το Moskit-23 θα έχει φυσικά πολύ μεγαλύτερη κεραία και ισχύ εξόδου σε σχέση με το αντίστοιχο μοντέλο για MiG-21MF και το αυτό μάλλον ισχύει και για το Super Kopyo.
Το Δεύτερο στάδιο θα συνίσταται στην επαύξηση της πτητικής ζωήςσ τις 2,500 ώρες (είναι εφικτή η χρήση τουλάχιστον μέχρι το 2010-2015, ανάλογα με την χρήση). Αν και φαίνεται περίεργο το να ρποηγείται η αναβάθμιση συστημάτων της αναβάθμισης της δομικής ζωής, πρέπει να θυμόμαστε ότι πολλά από τα προς αναβάθμσιη αεροσκάφη έχουν χρησιμοποιηθεί πραγματικά λίγο και έχουν, από μόνα τους, αρκετές διαθέσιμες ώρες για να δικαιολογούν αναβάθμιση συστημάτων αλλά όχι δομικές επεμβάσεις, που είναι αρκετά πολύπλοκες και αυξάνουν το κόστος (θυμίζεται ότι τα σοβιετικά μαχητικά ήταν «αναλώσιμα» εκ σχεδιασμού).  Σε πολλές περιπτώσεις η επιχειρησιακή αξιοποίηση με νέα συστήματα αρκεί ώστε τα αεροσκάφη να επιχειρούν αξιόπιστα μέχρι την αντικατάσταση .
Κανείς δεν μπορεί να μη θυμηθεί το ανατολικό δόγμα ότι «πτητικώς ασφαλές πλην παρωχημένο αεροσκάφος είναι περισσότερο επικίνδυνο στη μάχη από αξιόμαχο αλλά καταπονημένο αεροσκάφος».
Το Τρίτο Στάδιο περιλαμβάνει την αναβάθμιση λιγότερο επειγόντων υποσυστημάτων, κατά τη ρωσική σκέψη, όπως είναι η ναυτιλεία, η ηλεκτρονική αυτοάμυνα (!) και οι επικοινωνίες. Τέτοιες αναβαθμίσεις σε συνδυασμό με τον νέο οπλισμό αποτελούν μια τεράστια επένδυση και σαφώς πλέον ο πιθανός πελάτης θα έχει προτιμήσει την επαύξηση της ζωής των αεροσκαφών του στο μέγιστο δυνατό όριο, άσχετα με την σημερινή τους κατάσταση. Τέλος, το Τέταρτο Στάδιο αφορά την βελτίωση του εξοπλισμού εδάφους, των μέσων και διαδικασιών σχεδίασης αποστολής  και των διαδικασιών προετοιμασίας, εξυπηρέτησης και συντήρησης, για μείωση του κόστους χρήσης και του χρόνου υποστήριξης. Το κόστος της αναβάθμισης ανα μονάδα αναφέρεται μεταξύ 300.000 και 3.000.000 $ ανάλογα με την επιλεγόμενη βαθμίδα.
Για την έκδοση κρούσης MiG-23BN Flogger F του αεροσκάφους, προβλέπεται νέα δομή πιλοτηρίου και σύστημα πλοήγησης, σκοπευτικό επί κάσκας και βλήματα ΑΑ-11 για αυτοάμυνα και συμβάτοτητα με νέα έξυπνα όπλα αέρος- επιφανείας. Επίσης θα μεταφέρεται εξωτερικά, εντός ατρακτιδίου, έκδοση του ραντάρ Moskit (παρόμοια διευθέτηση με το Kopyo στο Su-39) και ατρακτίδιο πρόσκτησης/κατάδειξης λέιζερ, για αξιοποίηση όπλων ημιενεργούκατέυθυνσης λέιζερ. Είναι σαφές ότι για τηλεοπτικής καθοδήγησης όπλα και όπλα αντιραντάρ δεν απαιτείται κανένα από τα δύο ατρακτίδια. Εν πολλοίς το MiG-23B-98 είναι παρόμοιο, ως σύλληψη, με το Πρώτο Στάδιο του MiG-29UBT (την οικονομικότερη έκδοση με βασικώς εκπαιδευτικά καθήκοντα του προτύπου 9-52) και επί αυτής βασιζεται και η αναβάθμιση του διθέσιου εκπαιδευτικού μοντέλου MiG-23UB Flogger C, η οποία πλέον χαρακτηρίζεται MiG-23UB-99.
Επί του MiG-23Β-98 βασιζεται και η πρόταση εκσυγχρονισμού του MiG-27L Flogger-J, που πλέον χρησιμοποιείται μόνο από τους Ινδούς. (Καθόλου συμπτωματικά είναι και οι πλέον πιθανοί πελάτες για την αναβάθμιση MiG-23-98, καθώς ήδη από το 1994 έχουν υπογράψει προσύμφωνο με τους Ρώσους για την αναβάθμιση των MiG-23/27, κάτι που τους καθιστά τους πλεον πιθανούς αποδέκτες-τότε- της παλαιάς πρότασης για την εγκατάσταση του Topaz-M σε MiG-23). Το MiG-27 (165 μονάδες παρήχθησαν μεταξύ ’86 και ’96 επιτοπίως) σήμερα δεν διαθέτει καμία δυνατότητα βλημάτων αερομαχίας ούτε ραντάρ. Κατόπιν αυτού, εκτός από νέα οργανολογία και διαμόρφωση πιλοτηρίου (μία πολλαπλών ρόλωνέγχρωμη οθόνη καθοδικών σωλήνων και δύο μικρές οθόνες υγρών κρυστάλλων) , βοηθήματα και βελτιωμένο σύστημα ναυτιλείας, θα αποκτήσει φυσικά συμβατότητα με έξυπνα όπλα αέρος επιφανείας, αλλά και σκοπευτικό επί κράνους συνδυασμένο με βλήματα ΑΑ-11/R-73 για αυτοάμυνα.
Πρωτότυπο πέταξε ήδη το 1996 και εκτός των προαναφερθέντων θα φέρει εντός ατρακτιδίου μια έκδοση του ραντάρ Kopyo (υπό την επωνυμία  Komar) που θα επιτρέπει, μεταξύ άλλων, τη χρήση βλημάτων αέρος-αέρος AA-12/R-77 και της αντιπλοίκής έδκοσης του AS-17/X-31. Ωσαύτως για τα ινδικά αεροσκάφη προτείνονται (στα παίσια του ανωτέρω προγράμματος ή ανεξαρτήρτως) μια σειρά από δυτικά ηλεκτρονικά, όπως: ασύρματοι VUC-201A, IFF405A, δέκτης ραδιοφάρου ARC-610A ραδιοϋψόμετρο RAM-700A και καταγραφικό πτήσης.

 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1, άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ένας στροβιλοκινητήρας, R-35-300
Μέγιστη ώση, kg
1 x 13.000
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
16,70
Ύψος α/φους, m
4,35
Εκπέτασμα πτερύγων, m
-
- με ελάχιστη οπισθόκλιση
7,80
- με μέγιστη οπισθόκλιση
14,00
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
-
- με ελάχιστη οπισθόκλιση
23,35
- με μέγιστη οπισθόκλιση
35,50
ΒΑΡΗ
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
18.400
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
14.700
Βάρος κενό, kg
10.900
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.450
Ταχύτητα ταξιδιού,  km/h
990
Εμβέλεια, km
2.360
Ακτίνα δράσης, km
1.470
Επιχειρησιακή οροφή, m
19.000
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο GSh-23L. Βάρος οπλικού φορτίου-2.500 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 5. Δυνατότητα μεταφοράς βλημάτων:
- 4 x R-77 η R-73
- 6 x R-60
- 2 x R-23, R-24
- 2 x X-31 η X-35 η X-29T
- 4 x KAB-500 η βόμβες των 500 kg, FAB-500 και μη κατευθυνόμενες ρουκέτες.
     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα