Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
Αρχική Σελίδα
Αεροσκάφη
     
Πολεμικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, μαχητικά

MiG - 21 Fishbit
Μαχητικό πολλαπλού ρόλου

   

Mig-21 Fishbit. Πρώτη πτήση: 1956. Φωτογραφία: Κων/νος Πανιτσίδης

Φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του Κ. Πανιτσίδη & M. Ανδρέου

Το πλέον επιτυχές πρόγραμμα για το MiG-21, προταθηκε το 1992 και απέδωσε καρπούς το 1995. Σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα είχε μερικά πελονεκτήματα: Ο πελάτης ήταν δεδομένος, με σαφώς καθορισμένες ακάγκες (η πολεμική αεροπορία της Ρουμανίας). Καθώς ο πελάτης διέθετε τα παλιότερα, μικρότερων χώρω και προωστικής ισχύος MiG-29M/MF/ΜU, το πρ΄ογραμμα βασ΄ιστηκε σε αυτά, με αποτέλεσμα να είναι πολύ απλό να επεκταθεί στα ικανότερα MiG-21 bis με τους μεγαλύτερους χώρους για καύσιμο και ηλεκτρονικά στη ραχιαία υπερκατασκευή (χαρακτηριστικό που επανεμφαν΄σιτηκε στα MiG-29)  και τον ισχυρότερο κινητήρα R-25 (αντί του R-13).
Το αμιγώς ρουμανικό πρόγραμμα έδωσε τρερις διαφορετικές εκδ΄οσεις  που αφορούσαν δύο διαφορετικούς τύπους του MiG-21: Το Lancer II/B αφορούσε τα 10 διθέσια εκπαιδευτικά MiG-21UM (εμφανίστηκε το 1996) με προαίρεση για άλλα 4. Το Lancer I αφορούσε τα μονοθέσια αεροσκάφη, που αναβαθμίστηκαν σε δύο διαφορετικά επίπεδα. Τα περισσότερα, περί τα 75-80, αναβαθμ΄σιτηκαν σε μαχητικά κρούσης με απλό ραντάρ αποστασιομέτρησης EL/M-2001B και ονομάσητκαν Lancer IA, με βασικά αποστολές αέρος- εδάφους. Τα υπόλοιπα -2025 περιπου μονοθέσια δέχθηκαν το περισσότερο προηγμένο  EL/M-2032 , κωδικοποιήθηκαν ως Lancer I/C και φυσικά διέθεταν εξαιρετικά αυξημένες ικανότητες, πολλαπλών ρόλων.
Το όλο πρόγραμμα, ανάπτυξη και μετασκευή 110 αεροσκαφών έφτασε τα 300 εκατ $, μια σαφώς λογική τιμή, όταν ένα μεταχειρισμένο F-16 αρχιζει από 10-15 εκατ $. Τα Ι/Α έχουν ρόλο εγγύς υποστήριξης και αερομαχίας ημέρας, ενώ η ακριβής κρούση μποροεί να πραγματοποιηθεί χάρης τη συμβαζτότητα με το ατρακτίδιο Litenign και τα αντ΄σιοτιχα όπλα. Τονίζεται ότι το ραντάρ EL/M-2032 είναι το ίδιο με αυτό που επριλαμβάνει η –σαφώς μεταγενέστερη και πιο προηγμένη- πρόταση της  ΙΑΙ. Η ρουμανική οδός, που ακολουθήθηκε από την κρατική αεροπροική βιομηχανία της χώρας Aerostar και την ισραηλινη Elbit είχε μερικά ελαφρώς υποβαθμσιμένα χαρακτηριστικά.
Η αρχιτεκτονική δεν ήταν ανοικτή, και οι οθόνες ήταν μονοχρωματικές και δθρωματικές, σε αντίθεση με την ανοικτή αρχιεκτονική και τις έχρωμες οθόνες (και τα νεότερα λοιπά ηλεκτρονικά) του MiG-21-2000. Τέλος, η ρουμανική προσέγγιση ολοκλήρωνε συστήματα και από μια σιερά λοιπών, μη-ισραηλινών κατακσευαστών (Marcini, Plessey) σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από την πρόταση της IAI. Αναλυτικότερα, ταρουμανικά αεροσάφη έλαβαν πλήρως νέα διάταξη πιλοτήριου, αεροβοηθήματα και πιστοποιήθηκαν για χ΄ρηση δυτικών (ιδίως ιστραηλινών) και σοβιετικών όπλων, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τα τεράστια υπάρχοντα αποθέματα.
Οσον αφορά το πιλοτήριο τοποθετήθηκε HUD (ElOp 921) και δύο οθόνες πολλαπλών λειτουργιών των 5’Χ5’, μια έγχρωμη και μια μονοχρωματικήκαθώς και το σκοπευτικό επί κάσκας DASH (Elbit) και χειριστήριο αρχής HOTAS.  Από άποψης ναυτιλείας τοποθετήθηκε σύγχρονο υβριδικό σύστημα πλοήγησης GPS/INS (LISA-4000EB) και το πλήρες δυτικό πακέτο βοηθημάτων πτήσης VOR/ILS/DME/ TACAΝ, μαζί με υπολογιστή στοιχέιων αέρος της Marconi. Ολα αυτά υποστηρίζονται από σπονδυλωτό κεντρικό υπολογιστή αποστολής της Elbit και δύο πολυπλεκτικές αρτηρίες 1553Β
.
Ακόμη προστέθηκε συσκευή IFF της  Plessey συμβατή με το ΝΑΤΟϊκό Mk10, ασύρματοι ACR 435 (αναπήδησης συχνοτήτων UHF/VHF) και ACR 430 (UHF/VHF) και τέλος καταγραφικό δεδομένω πτήσης και σύστημα εισδοχής στοιχείων Στον οπλικό τομέα, η αυτοπροτασία αυξήθηκε χάρη στον προειδοποιητή ραντάρ SPS-20 (Elisra), τους διανομείς αναλωσίμων  TAAS της IMI και τη δυνατότητα μεταφοράς ατρακτιδίου με παρεμβολέα της ELTA. Επιπλέον, χάρη στους νέους πυλώνες που δέχονται ανατολικά και δυτικά όπλα και στο νέο σύστημα διχείρισης φορτίων αναφέρθηκε συμβατότητα με διάφορα όπλα.
Οσον αφορά εναέρια μάχη, στα διαθέσιμα ανατολικά ΑΑ-6, ΑΑ-2, και ΑΑ-11,  προστίθεται το Python-3 (αδιευκρίνιστες πηγές αναφέρουν και το Python-4 ως συμβατό, αλλά μάλλον τα οικονομικά των Ρουμάνων δεν το επιτρέπουν, ενώ ίσως η πληροφορία να αφορά τα εξαγωγικά Lancer III), αν και πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι οι Ρουμάνοι θα χρησιμοποιήσουν γαλλικά Magic-2 (η ρουμανογαλλική συνετγασία στον τομέα των όπλων είναι πολυετής). Για αποστολές ανανγνώρισης υπάρχει αντίστοιχο ατρακτίδιο, το ARP των Elbit/Aerostar , και για αποστολές ακριβούς κρούσης το Litening μαζί με μια πλήρη σειρά έξυπνων όπλων. Φυσικά μπορέι να χρησιμοποιηθεί όλη η παλαιότερη σιοερά ισραηλινών έξυπνων  βομβών, όπως Opher, Lizzard, Griffin. Για Popeye II δεν έχει αναφερθεί τίποτα, κάτι που σημαίνει είτε ότι ακόμη και αυτή, η ελαφρύτερη έδκοση είναι βαρειά για το αεροσκάφος, ή τα οικονομικά των ρουμάνων και οι ανάγκες τους απλά δεν το επιτρέπεουν. Από συμβατικά όπλα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως αναφέρθηκε δυτικά αλλά και ανατολικά

Αμιγώς για εξαγωγή, η ρουμανοισραηλινή κοινοπραξία απέκτησε , από άνγωστη πηγή, ένα MiG-21bis και το αναβάθμισε, κατά τα πρότυπα του εγχώριου ρουμανικού προγράμματος (φυσικά με το προηγμένο ραντάρ EL/M-2032  )  στο επίπεδο Lancer III το 1998. Ενεκα της χρονιάς πιθανολογείται ότι το Lancer III διαθέτει εμρικά βελτιωμένα χαρακτηριστικά σε σ΄χεση με τα δύο παλαιότερα μοντέλα σε ρουμανική υπηρεσία. Συγκεκριμένα, αυτές οι βελτιώσεις πιθανώς να περιλαμβάνουν ανοικτή αρχιτεκτονική , ενώ πιθανολογείται ότι κάπιιες από τις αποδιδόμενες αρετές των προηγούμενων μοντέλων πρωτοεισήχθησαν στο Lancer III.

 
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
MiG - 21 Fishbit © Konstantinos Panitsidis
 
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Μικόγιαν/Γκούρεβιτς
ΧΩΡΑ
Ρωσία
ΤΥΠΟΣ
Μαχητικό πολλαπλού ρόλου
ΠΛΗΡΩΜΑ
1,  άτομο
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ένας στροβιλοκινητήρας, R-25-300
Μέγιστη ώση, kN
1 x 97.10
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος, m
14,10
Ύψος Α/φους, m
4,71
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
7,15
Επιφάνεια πτέρυγας, m2
23,00
ΒΑΡΗ
Μέγ. βάρος απογείωσης, kg
-
Κανονικό βάρος απογείωσης, kg
8.726
Βάρος κενό, kg
5.460
Εσωτερικά μεταφερόμενα καύσιμα, kg
2.390
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέγ. ταχύτητα, km/h
2.175
Μέγ. ταχύτ. σε χαμηλό ύψος, km/h
1.300
Εμβέλεια με εξωτ. δεξαμ. καυσίμου , km
1.470
Εμβέλεια χωρίς εξωτ. δεξαμ. καυσίμου, km
1.210
Επιχειρησιακή οροφή, m
17.800
Βαθμός ανόδου, m/min
13.500
Όρια φόρτισης, g
8,5
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ένα πυροβόλο GSh-23, με 200 βλήματα. Βάρος οπλικού φορτίου-1.300 kg. Φορείς μεταφοράς οπλισμού 4. Δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 4 K-13M, RS-2U, R-3S, R-3R, R-60,R-60M. Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες των 57 και 240 mm. Αεροπορικές βόμβες των 500 kg. Δυνατότητα μεταφοράς ατρακτίδια Η.Π., αναγνώρισης και πυροβόλων.
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Κων/νος Πανιτσίδης Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Κων/νος Πανιτσίδης Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Κων/νος Πανιτσίδης Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Κων/νος Πανιτσίδης Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Κων/νος Πανιτσίδης Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος Ανδρέου

Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος Ανδρέου

Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος Ανδρέου

Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος Ανδρέου

Α/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος ΑνδρέουΑ/ΦΟΣ ΑΝΑΧΑΙΤΙΣΗ-Δ/Β, MiG-21 LANCER Π.Α. ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ 2005. © Μάρκος Ανδρέου

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials
 
Αρχική Σελίδα