Virtual Aviation Reference
REDSTAR
Download Airplane Comparisons and other useful materials    
 
     
Πολεμικ αεροσκφη, στρατιωτικ αεροσκφη, μαχητικ


M-50 Bounder

Στρατηγικ βομβαρδιστικ

   

Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

Φωτογραφες απ την προσωπικ συλλογ του Κωνσταντνου Πανιτσδη

Στις 9 Ιουλου 1961 πνω απ το αεροδρμιο Tushino (κατ την διρκεια στρατιωτικς παρλασης), σε χαμηλ διλευση και με αρκετ μεγλη ταχτητα εμφανστηκε ξαφνικ να αρκετ μεγλο και ασυνθιστο αεροσκφος, εκτλεσε μια απτομη αναρρχηση προς τα πνω εν τα συνοδευτικ Mig-21 δεν το προλβαιναν. Η εμφνιση του και ο θεαματικς ελιγμς αυτο του μορφου αεροσκφος προκλεσε θελλα ενθουσιασμο απ το κοιν. Αμσως λαμψαν τα φλας των Εκπρσωπων των δυτικν ΜΜΕ. Την επμενη μρα, οι εικνες του αεροσκφους εμφανστηκαν στα πρωτοσλιδα των ΜΜΕ του παγκοσμου Τπου. Με την εμφνιση του ρχισε η να εποχ εξλιξης βαρων υπερηχητικν βομβαρδιστικν.

Ωστσο καννας απ τους παρευρισκομνους στην παρλαση, δεν γνριζε τι βλεπε την τελευταα πτση του υπερηχητικο βομβαρδιστικο αεροπλνου M-50. Δυστυχς, η εγκατλειψη της εξλιξης του βομβαρδιστικο οφελεται στο γεγονς τι η ηγεσα της χρας ταν υπρ των ICBM και πστευε τι μνον με πυραλους μπορε να επιλσει οποιαδποτε πολιτικ-στρατιωτικ σγκρουση.

Συνοπτικ τεχνικ περιγραφ πειραματικο βομβαρδιστικο μεγλης εμβλειας M-50A.

M-50
M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης
Το Μ-50 Bounder ενσωμτωνε αρκετς καινοτομες και ταν να σκφος προηγμνο για τη δεκαετα του '50.
© Κων/νος Πανιτσδης (Κντε κλκ στην εικνα
)

Πειραματικ αεροσκφος M-50A. Προορζεται κυρως για δκιμες και αεροδυναμικς αναλσεις, δομικν στοιχεων, προωθητικο συστματος και ραδιο-ηλεκτροτεχνικν συστημτων και εδικο εξοπλισμο του προηγμνου υπερηχητικο στρατηγικο βομβαρδιστικο. Πρκειται για να τετρακινητριο ολομεταλλικς κατασκευς υψηλοπτρυγο αεροσκφος, με τριγωνικ πτρυγα και ανασυρμενο σστημα προσγεωσης τπου “δκυκλου”.

τρακτος. Εναι κυκλικς διατομ με μκος 57 m και 2,9 m. Η τρακτος κατ μκος εναι χωρισμνη σε πντε τεχνολογικ τμματα: F1 – εμπρσθιο τμμα ργχους, F2 – θλαμος διακυβερνσεως, F3 – αποθκες καυσμου, F4 – μεσαο τμμα σκφους και F5 – ουραο τμμα του σκφους.

Το προωθητικ σστημα του αεροσκφους αποτελεται απ τσσερεις στροβιλιστικς, δυο VD-7A στα ακροπτεργια χωρς μετκαυση και δυο κινητρες εσωτερικ VD-7MA με μετκαυση. Ο στροβιλοκινητρας αυτς εξελχθηκε απ τον σχεδιαστ Vladimir Dobrynin. Ο κινητρας αναπτχθηκε ειδικ για βομβαρδιστικ πως τα Μ-4 Bizon και αργτερα της σειρς 3Μ. Ο κινητρας παρχθηκε σε μικρος αριθμος. Μια ειδικ τροποποιημνη κδοσ του, χει εξοπλσει το μεγαλτερο πτερυγπλοιο του κσμου, το ΚΜ-1 (του σχεδιαστικο γραφεου Αλεκσεβ). Η παραγωγ του ξεκνησε στις αρχς της δεκαετας του 50, με αρχικ ονομασα VD-7 και μετπειτα ως RD-7, εν τερματστηκε το 1956

Προωθητικ σστημα VD-7B
VD-7B. Βελτιωμνη κδοση με αυξημνη αξιοπιστα / ωφλιμη ζω. Εξπλιζε τα βομβαρδιστικ και τα εναρια τνκερ των εκδσεων 3Μ © Konstantinos Panitsidis

VD-7B. Βελτιωμνη κδοση με αυξημνη αξιοπιστα / ωφλιμη ζω. Εξπλιζε τα βομβαρδιστικ και τα εναρια τνκερ των εκδσεων 3Μ.RD-7M. Εξελχθηκε απ τον Ρ.Α. Kolesov και χει εγκατασταθε σε αεροσκφη πως τα Tu-22 Blinder © Konstantinos Panitsidis

κδοση RD-7M
ση κινητρα  
- μεγστη 103,0 kN
- με μετκαυση 159,9 kN
Λγος συμπεσης κινητρα (EPR) 14,2
Διαστσεις  
- διμετρος 1.330 mm
- μκος 4.850 mm

Πτρυγα. Σχματος διπλο δλτα με γωνα βλους στο χελος προσβολς, 57 μορες (στην ρζα της πτρυγας) και 54 μορες οπισθκλιση. Η δεδρος γωνα “V” που σχηματζει η πτρυγα φτνει τις -3 μορες, με γωνα τοποθτησης 2 μορες και λγο πχους προς χορδ 3,5% στην ρζα της πτρυγας και 4% στα ακροπτεργια της πτρυγας. Η πτρυγα απαρτζεται απ πτεργια καμπυλτητας, πτεργια κλσεως, πυλνες που μεταφρουν το προωθητικ σστημα, δεξαμενς καυσμων και να σστημα προσγεωσης μικρν διαστσεων (σταθεροποιητικ σκλος για καλτερη εγκρσια ευστθεια κατ την τροχοδρμηση). Στο νω τμμα της υπρχουν αεροδυναμικο φρκτες. Η δομ της πτρυγας εναι κατασκευασμνη απ κρματα αλουμινου τπου V-95 και η κρια δοκς πτρυγας, απ ατσλι τπου 30XGSNA (KhGSNA).

Ουραο πτρωμα. Εναι οπισθοκλινς με το οριζντιο και το κθετο σταθερ ολοκινομενα με γωνι βλους 54 μορες και λγο πχους προς χορδ μεταβλητ απ 3% ως 4%.

M-50
M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης
M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

 

Σστημα προσγεωσης. Αποτελεται απ κλασσικ δκυκλο σστημα, με τετρκυκλο σστημα προσγεωσης, με τσσερα κυρα σκλη μεγλων διαστσεων (1300 x 380V mm, η μπροστιν σειρ τροχν δεν φρει σστημα πδησης) και δυο μικρ σταθεροποιητικ σκλη μικρν διαστσεων (520 x 125 V mm, δεν φρει σστημα πδησης) των δο τροχσκων στα ακροπτεργια της πτρυγας.

Αλεξπτωτο πδησης. Αποτελεται συνολικ απ τρα ξεχωριστ αλεξπτωτα με συνολικ επιφνεια 216 m2. Ενεργοποιεται αμσως μλις οι τροχο ακουμπσουν το διδρομο. Το αλεξπτωτο εναι εγκαταστημνο σε να κυλινδρικ κοντινερ στο πσω τμμα του ουραου πτερματος.

Ναυτιλιακς εξοπλισμς. Διαθτει να ολοκληρωμνο σστημα πλογησης και βομβαρδισμο KSB-1 και λλες συσκευς. Το KSB-1 παρχει πλογηση στο αεροσκφος και λεγχο πλων (βομβαρδισμος) πνω απ στερι και θλασσα, με δυσμενες καιρικς συνθκες ακμα και ταν δχεται ισχυρ αντμετρα.

Το σστημα αποτελεται απ:
Σστημα πορεας KS-6B
Ταχτητα οργνου και υψμετρου TSSVS-25/2500 με υπολογιστ στοιχεων τπου VB-52
Κεντρικ κατακρυφο-γυροσκπιο TsGV-10
Αυτματο σστημα πλογησης ΝΑ
Ναυτιλιακ συσκευ πλογησης “Put'”
Αυτματο σστημα βομβαρδισμο BA
Ραντρ τπου SBR-50
στρο-ηλιακ πλοηγς ZSO (αστρολβος)

Στον υπλοιπο εξοπλισμ υποστριξης περιλαμβνονται, η αυτματη ραδιοπυξδα ARK-54B, ρδιο-ζεξη (ρδιο δκτης) πορεας και καθδου KRP-F και GRP-2, και ραδιο-υψμετρο RV-25. Το αεροσκφος εναι εξοπλισμνο με σστημα τυφλς προσγεωση "Materik”.

Τηλεπικοινωνιακς εξοπλισμς. Σχεδιασμνος για την επικοινωνα μεταξ αεροσκαφν και επγειων σταθμν, καθς και για την εσωτερικ επικοινωνα μεταξ των μελν του πληρματος αποτελεται απ: τη συσκευ ραδιοεπικοινωνας μεγλης εμβλειας τπου "Planet", το οποο περιλαμβνει μονδα κδικα "Quartz", VHF τπου RSIU-4Β "Dub", πομποδκτη “Gelii” και τη συσκευ εσωτερικς επικοινωνας SPU-6.

Εξοπλισμς Ραντρ. Συνδυζει τον λεγχο του αεροσκφους και τον λεγχο βολν και φεσης των πλων.

Αποτελεται απ:
Ραντρ τπου SBR-50 (αποτελε μρος του συστματος KSB-1)
Το σστημα IFF (σστημα αναγνρισης “φλιου απ εχθρικ) αποτελεται απ τον μεταδτη τπου Cink-MM και τον υποδοχα Kremny και δκτη προειδοποησης ραντρ τπου Sirena-2.

Ο εξοπλισμς παροχς οξυγνου παρχει στο πλρωμα οξυγνο, ειδικ ταν η πεση πφτει κτω απ το αντστοιχο υψμετρο των 3000 m, σε περπτωση κτακτης ανγκης εγκατλειψης του αεροσκφους. Περιλαμβνει αεροπορικο τπου οξυγνο αεριοποησης SKG-15 (2 τεμ.), μονδες συστματος παροχς οξυγνου, σταθερ εξοπλισμ οξυγνου KP-40 (2 τεμ.), εξοπλισμς οξυγνου αλεξπτωτου KP-27M (2 τεμ.) και συσκευς ελγχου.

M-50
Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης
M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

Σστημα κτακτης ανγκης. Το αεροσκφος εναι εφοδιασμνο με εκτινασσμενα καθσματα, τα οποα εκτινσσονται προς τα κτω, εν η εσοδος γινταν απ δυο ξεχωριστς θυρδες που ανογουν προς τα κτω.

Οπλισμς. Ο προτεινμενος οπλισμς περιλμβανε πυρηνικς και βμβες υδρογνου και απαρτζεται απ φορες οπλισμο, σστημα ελγχου φεσης βμβων, λεγχος θυρδων και σστημα εγκατστασης στις αποθκες βμβων.

 

Εκδσεις των αεροσκαφν που εξελχθηκαν με βση το Μ-50
Μ-50 Πρωττυπο
Μ-52

Στρατηγικ βομβαρδιστικ. Κατασκευστηκε να μοναδικ πρωττυπο χωρς να πραγματοποισει στω μια πτση, λλα μετ την διλυση του σχεδιαστικο γραφεου ΟΚΒ-23, καταστρφηκε.

Μ-53

κδοση τετρακινητριου με πτρυγα σχματος δλτα με τρκυκλο σστημα προσγεωσης. (Δεν υλοποιθηκε, το πργραμμα εγκαταλεφθηκε.)

Μ-54 Υπερηχητικ στρατηγικ βομβαρδιστικ
Μ-56 Υπερηχητικ στρατηγικ βομβαρδιστικ
Μ-55

Επιβατικ εκδοσ με βση το Μ-56 (υπ-εκδσεις M-55A των 40 επιβατν, M-55B των 85 επιβατν και M-55V ως 120 επιβτες).

Μ-70 Τετρακινητριο υπερηχητικ βομβαρδιστικ και αναγνωριστικ αμφβιο

 

ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΙΩΝ ΟΨΕΩΝ  
Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  
2,
: VD-7M + VD-7B
, kN
2 x 156,90
, kN
2 x 92,12
, m
57,48
A/, m
8,25
, m
35,10
, m2
290,60
. , kg
200.000
, kg
175.000
, kg
85.000
. , km/h
1.950
,  km/h
1.500
, km
7.400
, m
16.500
20.000-30.000 kg.
     
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  

Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

Στρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος ΠανιτσδηςΣτρατηγικ βομβαρδιστικ M-50 Bounder © Κων/νος Πανιτσδης

     
Download Airplane Comparisons and other useful materials